Reclameliefhebbers komen aan hun trekken met Loeki!

Loeki de Leeuw, de voormalige STER-ster, is weer tot leven gewekt met zijn eigen glossy Loeki.

null Beeld anp
Beeld anp

Loeki de Leeuw is terug, met een eigen tijdschrift. Asjemenou! (Dit moest even.) In de eenmalige glossy Loeki! (€7,95) wordt de Nederlandse reclamesector geëerd, en vooral het beest zelf.

Ruim dertig jaar lang, van 1972 tot 2004, werden tijdens de STER-reclames op Nederland 1 en 2 (en later 3) animatiefilmpjes uitgezonden met Loeki in de hoofdrol. De filmpjes duurden vier seconden. Er werden er meer dan zevenduizend gemaakt. Soms waren ze grappig, soms ontzettend flauw. Kinderen waren er gek op.

De eerste Loeki was de laatste niet. In zijn nadagen streed de leeuw voor een betere planeet, gooide hij zijn lege flessen in de glasbak en belde hij met een mobiele telefoon. Intussen bleef alles in het nette.

'Asjemenou', was de vaste kreet van de sullige leeuw. De bedenker was Joop Geesink. Zijn dochter Louise werd in 1984 eigenaar van Geesink Studio. Sinds kort is ze dus ook bladenmaker.

Het voorwoord in Loeki! is van, eh, Loeki de Leeuw zelf. Hij schrijft dat de wereld hem blijft verbazen en dat hij altijd zijn best doet, ook al gaat het soms mis. Om te onthouden: 'Een beetje Loeki-a-day keeps the doctor away.'

In 2004 zat zijn werk erop, tot afgrijzen van oud-STER-directeur Chris Smeekes en ondanks de actie Red Loeki. Loeki was te duur geworden. Smeekes keurde soms een animatie af. Loeki die de was doet en een gekrompen truitje uit het sop haalt, dat kon echt niet, dat zouden de wasmiddelfabrikanten niet hebben gepikt.

null Beeld
Beeld

Reclameliefhebbers komen het meest aan hun trekken met een interview met drie (voormalige) hoofdredacteuren van tijdschriften, Franska Stuy, Robert van den Ham en Rob van Vuure. Ook twee bekende supermarktgezichten komen aan het woord, Frank Lammers (Jumbo) en Harrie Piekema (Albert Heijn).

Lammers vindt het 'schandalig' dat Loeki is verdwenen. 'Hij friste de boel een beetje op.' Zelf betaalt Lammers als Jumboman inmiddels de tol van de roem: 'Als ik op straat loop, word ik constant nagestaard.'

Loeki leeft voort. De prijs voor de beste reclame, de Gouden Loeki, is naar hem vernoemd. Leuk weetje nog: de leeuw werd door Joop Geesink vernoemd naar een voetballer die negentien keer uitkwam voor het Nederlands elftal, Louis 'Loek' Biesbrouck.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden