Reclamebedrijf: PCM spuit onzin

PCM loopt geen advertentie-inkomsten mis als internetgebruikers de thuispagina's van de krantensites van de dagbladuitgever omzeilen. PCM's belangrijkste klacht in het kort geding tegen de website Kranten.com is niet alleen door de rechter ongegrond verklaard, maar blijkt nu bovendien onwaar....

Van onze verslaggever Kees Kraaijeveld

Advertenties op de homepage zijn namelijk niet lucratiever dan die op de rest van de krantensite. Volgens PCM's eigen advertentiebedrijf 24/7 Media Nederland kraamt de dagbladuitgever onzin uit als hij beweert dat het commerciële schade lijdt door de activiteiten van Kranten.com.

Kranten.com biedt dagelijks een overzicht met alle krantenkoppen van de landelijke, regionale en Belgische dagbladen op internet. Wie een kop aanklikt, vliegt naar het artikel op de krantensite en slaat daarbij de homepage over.

Volgens advocate J. Krikke van PCM wordt 'in internetland betaald per hoeveelheid bezoekers dat de webpagina's in kwestie aanklikt.'

Het omzeilen van de homepages frustreert de pogingen van de kranten om op het web geld te verdienen, stelde Krikke voor de rechter.

In de papieren krant zijn de advertenties op de voorpagina het duurst. Maar volgens 24/7 Media Nederland worden de buttons en banners op internet op een andere manier verkocht. Met uitzondering van de website van de Volkskrant, waar geen advertenties rond de artikelen staan, zijn de reclame-uitingen over alle webpagina's van de kranten verdeeld.

De advertenties roteren zelfs willekeurig over de verschillende pagina's. Zo kan op de website van NRC Handelsblad een banner van Telfort het ene moment op de homepage staan en even later naast een artikel. Adverteerders die specifieke wensen hebben kunnen deze tegen betaling in vervulling laten gaan.

Een advertentie van bijvoorbeeld een reisbureau kan voor een meerprijs aan de reizensite van de Volkskrant worden gekoppeld. 'Rubrieksadvertenties zijn dus juist duurder dan de advertenties op de algemene homepage', aldus 24/7. Dat PCM dit zelf niet wist verwondert het advertentiebedrijf niet. 'Ze hebben gewoon hun huiswerk niet goed gedaan.'

Maar volgens PCM-directeur J. Greven is het niet van belang of advertenties op de homepage nu wel of niet méér opleveren dan banners rond de artikelen. 'Onze websites worden minder aantrekkelijk doordat bezoekers er via Kranten.com zomaar in en uit vliegen. Dat geeft geen goede indruk, ook niet voor adverteerders.'

Greven houdt vol dat PCM wel degelijk schade lijdt, al vindt de rechter van niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden