Update

Rechten Champions League: RTL, SBS bieden wel, NOS niet

De NOS heeft zoals aangekondigd geen bod gedaan op de rechten van de Champions League. Dat heeft NOS-directeur Jan de Jong vanmiddag bevestigd. RTL Nederland en SBS laten desgevraagd weten wél een bod te hebben gedaan. Of FOX dat ook heeft gedaan, is nog onduidelijk.

Thijs van Soest
De winnaars van de Champions League 2014; Real Madrid Beeld afp
De winnaars van de Champions League 2014; Real MadridBeeld afp

De deadline voor de rechten van de UEFA Champions League voor de periode 2015-2018 liep vandaag om 12:00 uur af. De NOS liet vorig jaar bij het bemachtigen van de eredivisierechten weten dat het niet meer zou gaan bieden op de rechten van de Champions League. 'Het geld is op', klonk het. De Jong zegt nu: 'Het besluit om niet mee te bieden is een keuze. Door de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en II is de NOS gedwongen prioriteiten te stellen en keuzes te maken.'

Volgens De Jong wil de NOS de nieuwsvoorziening ontzien bij die bezuinigingen. Ook de verslaggeving van andere sporten dan voetbal wil de omroep voor zijn rekening blijven nemen: 'Juist ook omdat commerciële omroepen daar weinig tot geen aandacht aan besteden. Niet bieden op de grootste en belangrijkste clubcompetitie ter wereld is dus een rechtstreeks gevolg van dat beleid.'

RTL biedt wel
RTL Nederland laat vandaag weten wel een bod te hebben gedaan. 'We vinden de rechten heel interessant, maar niet tegen elke prijs', meldt woordvoerder Jaap Paulsen. 'RTL is ook zonder de Champions League succesvol.' De zendergroep laat niets los over de hoogte van het bod.

Ook SBS probeert de uitzendrechten in handen te krijgen. Over de hoogte van het bod wil de zender niets kwijt, maar SBS hoopt 'zo snel mogelijk uitsluitsel te krijgen'.

FOX, dat in Nederland actief is met een open kanaal en abonneekanalen onder de naam Fox Sports, wil desgevraagd niet zeggen of het een bod heeft gedaan.

Jammer
NOS-directeur De Jong zegt het wel jammer te vinden dat de CL straks niet meer bij de NPO te zien is. 'Vanwege het journalistieke belang, maar ook omdat de UEFA Champions League voor een uniek bereik onder jongeren zorgt. Gemiddeld kijkt 21,5% in de leeftijdsgroep 15-34 jaar naar dit voetbal. Het weekbereik van de jongerenzender NPO 3 neemt met 16% toe door de UEFA Champions League. Geen enkel ander programma scoort vergelijkbare cijfers.'

Jan de Jong, NOS-directeur. Beeld ANP
Jan de Jong, NOS-directeur.Beeld ANP

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden