Recensies Jurassic World: 'Niet baanbrekend, maar wel mooi'

In 1993 was Jurassic Parc een baanbrekende film (die T.Rex-achtervolging!). Het langverwachte vierde deel Jurassic World draait sinds vandaag in de bioscopen. Geen Steven Spielberg achter de camera, maar wel betrokken als producent. Hoe wordt de film ontvangen? Een rondje langs de velden.

Chris Pratt als dinotrainer in Jurassic World Beeld anp

Een voor het songfestival geprepareerde sierkip. Zo ongeveer zou de velociraptor in Jurassic World eruit hebben gezien als producent Steven Spielberg zich bij de herstart van zijn spektakelfilmreeks had laten leiden door de jongste wetenschappelijke inzichten. Zegt Anne Schulp, paleontoloog bij museum Naturalis te Leiden, die het vierde deel van de beroemde dinosaurusreeks bekeek met een wetenschappelijke bril.

Steven Spielbergs Jurassic Park uit 1993 is meer dan spannende dinofilm die leidde tot speelgoedwinkels vol kleine plastic dinosaurussen; in Hollywood geldt de film als een omslagpunt in het gebruik van special effects. Binnen de paleontologie is er een periode voor Jurassic Park en een periode na. Generaties raakten aan de dinosauriërs verknocht dankzij de film, die het beeld van de oerfauna meer dan alle eerdere afbeeldingen kleurde.

En geen sierkip, in deel vier, want in Jurassic World zien de velociraptors er weer ouderwets agressief uit. Volkskrant-recensent Bor Beekman geeft drie sterren: 'De Disneyficatie van de dinosaurus. Zo ver zijn we in Jurassic World, twee decennia na de teloorgang van dat eerste park, in 1993. Toen was de aanblik van de uitgestorven kolossen voldoende voor vervoering en verwondering, nu rijden kleine kinderen rondjes op de rug van baby-triceratopsen, die worden rondgeleid als op een manege.'

'Het actiespektakel Jurassic World zit vol referenties aan de eerdere Jurassic-films en de filmbelevenis an sich. (...) Dat is vermakelijk. En ook wat flauw of leeg, na verloop van tijd. De ware hoofdpersonages zijn natuurlijk nog steeds al die levensecht bewegende dinosauriërs. Misschien niet meer zo baanbrekend als in 1993, maar minstens zo mooi.'

De velociraptor in het eerste deel Beeld Screenshot

Buitenlandse media

Vier sterren in de Britse krant The Guardian: 'Jurassic World is dan misschien niet te vergelijken met het eerste deel, het is zeker wel een zeer vermakelijk en opwindend zomerspektakel. Vernuftig, grappig en belachelijk op de juiste manier.'

Ook filmblad Empire beoordeelt de film met vier sterren. 'Het plezier zit 'm vooral in de manier waarop Colin Trevorrow zich profileert als zomerblockbusterregisseur. Dit is een flinke stap vergeleken met zijn debuut Safety Not Guaranteed. (...) And when the dino-doo doo really hits the fan (Laten we dit proberen: 'Als uiteindelijk de dinostront echt aan de knikker is'), kun je hem bijna horen gieren bij het stapelen van overdreven stap op overdreven stap. Na zorgvuldige overweging hebben we besloten dit park te omarmen.'

Met een C+ blijft Jurassic World op filmblog IndieWire nog net op een voldoende steken. 'Het grootste probleem met Jurassic World is precies ook wat de titel suggereert: er is te veel van alles. Een heleboel mensen sterven, maar geen daarvan is echt van belang. Maar een paar worden er geïdentificeerd, de rest zijn gewoon computergeanimeerde poppetjes die uit elkaar gerukt worden door computergeanimeerde dinosaurussen. Er gaat geen enkel gevaar vanuit als de effecten er zo duidelijk bovenop liggen.'

Rolling Stone Magazine, drie sterren, ziet een diepere filosofische laag in de film. 'Is groter altijd beter? Of is het juist de leegheid, de zielloosheid, die ons te grazen neemt? Jurassic World is angstaanjagend, en niet alleen door de voor de hand liggende redenen.'