Recensie: The Mars Volta: goed maar afstandelijk

Euforie bleef uit bij het optreden van The Mars Volta. Een toegift trouwens ook.

The Mars Volta mag dan zijn opgericht in El Paso, Texas, door de aderen van de tandem Bixler-Zavala en gitarist Omar Rodriduez-Lopez (beide ex-At The Drive-In) stroomt Mexicaans bloed. Hun band is misschien wel de enige jonge, eigentijdse band die ‘progressive rock’ speelt, met invloeden van jazz, avant-garde en psychedelische hardrock, maar tóch gepruimd wordt op een festival als Lowlands.

In 013 bleek weer eens waarom: de stukken zijn lang en staan vaak volkomen haaks op de tijdgeest, maar de erfenis van At The Drive-In (een snufje hardcore en een buitengewoon gepassioneerde podiumpresentatie) is nog voldoende hoorbaar.

De songs op het dit jaar verschenen vijfde studioalbum Octahedron zijn in meerderheid compacter dan die op voorgaande platen, maar de live-set werd in Tilburg gedomineerd door werk van de twee oudste albums. Opening én finale kwamen van debuutalbum De-Loused In The Comatorium (2003) en daar tussenin leefde de zes man sterke band zich vooral uit in bijvoorbeeld L’Via L’Viaquez en het vierluik Miranda That Ghost Just Isn’t Holy Anymore, exercities van ruim een kwartier elk, beide afkomtig van Frances The Mute (2005).

Veel te genieten

Twee volle uren duurde het optreden, en dat is voor een Mars Volta-concert niet eens lang. Er viel veel te genieten. De groep toonde zich zeldzaam hecht en dynamisch, Bixler-Zavala, met zijn enorme bos krullen, is een beweeglijke frontman naar wie je blijft kijken en nieuwe drummer Dave Elitch toonde zich een ware virtuoos met jazzritmiek. Zelden krijg je de indruk dat The Mars Volta moeilijk doet om het moeilijk doen: de explosiviteit en regelmatig terugkerende muzikale thema’s zorgen voor rock & roll-opwinding.

Toch wilde het niet zo onvergetelijk worden als, volgens de overlevering, het vorige optreden in 013. Bixler-Zavala was energiek, maar ook slecht bij stem, en net wat te vaak nam de groep in het middenstuk zijn toevlucht tot een niet al te avontuurlijke seventies-rockgroove waar geen einde aan wilde komen.

Band en publiek apprecieerden elkaar, maar vielen elkaar niet juichend in de armen. Het was goed, maar afstandelijk. Euforie bleef uit. Een toegift trouwens ook.

***

The Mars Volta. 013, Tilburg, 16 november.