Reality tv op de Mount Everest

Een klimexpeditie rechtstreeks volgen op je pc...

Dat kan in mei als twee Nederlandse klimmers met cameraman en correspondent een poging gaan doen de top van de Mount Everest te halen. Een heel communicatiecircus gaat mee. @Home Nederland doet de rest via internet.

NOG even en u kunt de top van de Mount Everest bijna aanraken. Nog even en u kunt de sneeuw horen kraken, de wind horen gieren, de klimmers horen vloeken en hijgen als ze de laatste meters afleggen, lood in de schoenen, zweet dat bevriest in de baardharen, ogen vol angst en vreugde.

(Tussendoor loopt u naar de keuken voor een kopje koffie.)

Vervolgens begint de afdaling; die is in de regel nog spectaculairder. Zoekend naar evenwicht, steunend op elkaar vinden de klimmers hun tenten terug. Alles live te zien op het beeldscherm van de pc thuis.

Met wat mazzel zal het op die manier gaan, in de eerste weken van mei, als Frits Vrijlandt en Steven le Poole een gooi doen naar de eerste Nederlandse topbeklimming van de Everest via de Tibetaanse kant. De top halen is al eerder vertoond , maar de beklimming live uitzenden op internet, dat is bijzonder.

Vrijlandt en Le Poole zullen er wel een heel communicatiecircus voor omhoog moeten sjouwen. Koudebestendige laptops, satelliettelefoons, zenders, camera's zo klein als een balpen, kabels, zonnepanelen, windmolens en heel veel accu's. Op de berg krijgen ze hulp van een cameraman en een correspondent (Joke Groenendaal, tevens vriendin van Le Poole). In Nederland krijgen ze steun van een redactie, acht man/vrouw sterk, die dagelijks de beelden en geluidsfragmenten monteert en ze zo snel mogelijk, semi-live, op de website zet.

Mochten ze de top halen, dan 'gooien we de verbinding rechtstreeks open', zegt hoofdredacteur Marcus Polman van @Home Nederland, de internetprovider die zich in de Everest-onderneming heeft gestort. 'We willen zo dicht mogelijk op de huid van de klimmers zitten. We willen hun ademhaling horen, hun hartslag.'

In het hoofdkwartier van @Home heerst bezorgde opgewektheid over de slaagkans van het plan, dat geen miljoenen, maar wel 'heel veel geld' kost. Vooral het bellen via de satelliettelefoons (acht dollar per minuut) loopt in de papieren.

Op een groot scherm pronkt de website (vanaf 17 maart volledig operationeel) met dagboekverslagen van de klimmers, grafieken met hun medische, mentale en emotionele gesteldheid, informatie over de berg, de uitrusting van de alpinisten en de te klimmen route. 'Voor de jongens is het een avontuur', zegt Polman, 'maar voor ons ook.'

De samenwerking kwam nogal toevallig tot stand. Vrijlandt en Le Poole zochten een sponsor. @Home Nederland zocht een manier om journalistieke invulling te geven aan het providerschap, content, in vaktermen. Voilà.

Groenendaal: 'We halen de mystiek van de berg iets dichterbij. We kunnen onze ervaringen delen met anderen.' Polman: 'Wij willen laten zien dat we een leidend internetbedrijf zijn. En dit is waanzinnig interessante content.'

Het is niet de eerste keer dat Everest-alpinisme en internet liefdevol bij elkaar aansluiten. Wie wil kan tegenwoordig op een computerscherm de stoutmoedige avonturen volgen van klimmers over de hele wereld. Groot op dat gebied zijn met name twee Amerikaanse websites: EverestNews.com en MountainZone.com. De eerste wordt vooral gedreven door liefhebberij, de tweede heeft commerciële wortels, maar in wezen doen ze hetzelfde: grote expedities over de hele wereld nauwgezet volgen, zodat ze dichterbij komen dan ooit. Ze bieden dagboekverslagen in woord en beeld, driedimensionale foto's en videoclips van bergen en de meest beklommen routes, informatie over klimgeschiedenis. Ze verkopen ook alpinistenmateriaal en boeken .

Samen hebben de websites de Everest voor een groot publiek weer spannend gemaakt. Extreem klimmen is door de sites een 'kijksport' geworden, schreef de The New York Times. Wat televisie is voor voetbalgekken en wielerfans, is internet voor expeditieverslaafden. Leuk voor de klimmers: die kregen de laatste jaren met steeds meer moeite geld los voor hun Everest-avonturen. De berg was immers al heel vaak beklommen - de teller staat op 1172 successen. Maar nu het allemaal van zo dichtbij te volgen is, keert de interesse van de leunstoelalpinist terug - en dus ook die van de sponsors.

EverestNews en MountainZone zenden alleen semi-live uit. Mocht @Home Nederland slagen in een echte live uitzending op internet, dan heeft het een wereldprimeur.

In de Alpen is het eerder gedaan. Twee dagen lang waren vorig jaar de camera's gericht op vier beklimmers van de Eiger Noordwand in Zwitserland - nog steeds een van de meest beruchte en dodelijke wanden van de Alpen, met een bijnaam zonder misverstanden: Eiger Moordwand. Het project van de Zwitserse televisie, dat ook op internet werd uitgezonden, kluisterde klimfanaten aan hun beeldscherm.

Van minuut tot minuut waren de vier te volgen, tot en met hun glorieuze overwinning. Big Brother op de berg.

Met de Eiger-uitzending ontvlamde een oude journalistieke discussie. Waarom moet een extreem gevaarlijke expeditie als deze (de Eiger nam tot nog toe 44 levens) rechtstreeks worden uitgezonden?

Aan Vrijlandt en Le Poole dus de vraag wat ze doen als het straks dreigt mis te gaan. Want de Everest wordt veel beklommen, maar een deel van de klimmers komt niet meer terug. 'Dan zetten we de camera uit', zegt Le Poole. 'We kunnen altijd zelf bepalen of we blijven filmen.' 'Daar hebben we journalistiek-ethische afspraken over gemaakt', zegt hoofdredacteur Polman, 'net zoals je dat met beelden uit Kosovo doet. We willen geen sensatie.'

'Het is een soort Big Brother, maar niet helemaal', zegt Le Poole. 'Zie het als reality tv. Voor ons is het bovendien prettig iets te doen te hebben, als we dagen moeten wachten in een tent, op goed weer. Klimmen op die hoogte is vaak heel erg saai.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden