Reaguren in real life (en in het Vlaams), dat klinkt zo

'Die kan beter ook meteen haar snor laten doen,' zegt een vrouw bij de kapper over de vrouw in de kappersstoel naast haar. 'LOL,' antwoordt de vrouw die aan haar andere zijde zit. 'Schijtwijf', aldus de vrouw om wie het gaat. Het is geen scène uit een flauwe comedyserie, maar uit een campagnefilmpje van het Vlaamse onderwijstijdschrift Klasse.

Het filmpje is onderdeel van de 'Vies Wijf'-campagne, waarmee Klasse wil laten zien dat schelden en hatelijke opmerkingen maken op internet net zo hard kan aankomen als in het echt. 'Het is een misverstand dat alleen jongeren aan cyberhaat doen. Ook volwassenen laten zich dagelijks gaan op Twitter, blogs, forums en nieuwswebsites. Volg maar eens de hashtag van populaire tv-programma's', schrijft Klasse op haar website.

Zelfmoord
Aanleiding voor de campagne is een 13-jarige jongen die regelmatig haatberichten op zijn eigen weblog ontvangt. Zo adviseerde één van zijn reageerders hem om zelfmoord te plegen. 'Iedereen scheldt op internet. Dat hoort erbij als je een blog hebt', zegt de jongen op de ouderenwebsite van Klasse. Maar volgens Klasse, dat zich ook bezighoudt met het informeren en ondersteunen van scholieren, ouders en leraren, hoeft niemand dergelijke haatberichten te pikken.

Het tijdschrift haalt een psychologe aan die stelt dat ook online schelden grote gevolgen kan hebben. 'Misschien zit de ene jongen nu goed in zijn vel en glijdt het van hem af, maar als je zoiets zegt tegen iemand die zich op dat moment al slecht voelt, dan kan je grote schade aanrichten.' Klasse: 'Door internetgebruikers te confronteren met de harde woorden die ze online gebruiken, wil Klasse hen beter laten nadenken voor ze commentaar de wereld insturen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.