Review

Razend spannend gespeelde stukken van Schulhoff

In het cd-boekje poseren de heren van het Alma Quartet als vier James Bonds en in hun biografie wordt trots vermeld dat ze ook optreden in nachtclubs. Dat treft, want dat was ook waar Erwin Schulhoff (1894-1942) graag uithing. Hij liet zich inspireren door de jazz, maar componeerde ook in romantische en meer modernistisch georiënteerde stijlen. En dan had hij ook nog een dadaïstische periode. Dat alles maakt dat er maar weinig componisten zijn die zich zo moeilijk laten labelen als hij.

Beeld Lotte van Raalte

Het Alma Quartet heeft nu al zijn werken voor strijkkwartet achter elkaar gezet en daarin hoor je hoe veelkleurig de Tsjechische componist was. In dit debuut brengt het kwartet je naar een Weense balzaal; je knipt met je vingers en danst een dampende milonga.

Schulhoffs strijkkwartetten (****), klassiek.
Alma Quartet
Gutman Records

De strijkers, op cellist Nitzan Laster (Nederlands Philharmonisch Orkest) na leden van het Concertgebouworkest, hebben veel gevoel voor het volkse in Schulhoffs muziek (je gelooft de nachtclubliefhebberij direct), maar plat wordt het nooit. Het 'nulde' strijkkwartet, waarmee de tweede cd opent, is wat minder sterk, maar dan weten we dat ook weer. Verder zijn het razend spannend gespeelde stukken. Bonuspunten voor de feestelijke verpakking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.