Recensie Before the Frost

Razend knap, hoe Christensen Jens’ innerlijke worsteling voorstelbaar maakt in Before the Frost ★★★★☆

Een personage, zo bewijst Christensens magnifieke vertolking, hoeft absoluut niet sympathiek te zijn om je mee te slepen. 

Zelfs wanneer Jens in een ijdele, opportunistische opzichter verandert, kun je je ogen niet van hem afhouden in Before the Frost.

Een dode hand, uitgestoken onder het ijs. Dat omineuze beeld wijst in het Deense kostuumdrama Before the Frost bijna letterlijk vooruit naar de rampspoed die de hoofdpersonages te wachten staat. Wiens hand is het? En dankzij wie ligt het lijk daar?

Jens (Jesper Christensen), een oude zelfstandige boer in het Denemarken van 1850, ziet zijn bestaan uiteenvallen. De hooioogst is mislukt, de hoeve ligt er gehavend bij. Wanneer Jens ’s avonds aan tafel zit met dochter Signe (Clara Rosager) en hun inwonende neven, delen de vier een bord aardappelpap. De armoede knaagt Jens en zijn naasten kaal, zo laten schrijver-regisseur Michael Noer en coscenarist Jesper Fink treffend zien in het geslaagde, fatalistische Before the Frost (Før frosten).  

Voor Jens zit er dan ook niets anders op dan toe te geven, wanneer de vanuit Zweden geïmmigreerde grootgrondbezitter Gustav (Magnus Krepper) op een deel van zijn perceel aast. Aanvankelijk is Jens te trots en te koppig om op Gustavs aanbod in te gaan, maar langzaam staakt hij zijn verzet. Razend knap, hoe hoofdrolspeler Christensen (Mr. White in drie recente James Bondfilms en hier te zien in vrijwel iedere scène) Jens’ innerlijke worsteling voorstelbaar maakt: veelal zwijgend, maar de kleinste nuances leggend in zijn gegroefde gezicht.

Aanvankelijk sluit Jens een deal met buren Laurits en Ole – ze krijgen de boerderij en Ole (Oscar Dyekjær Giese) en Signe mogen met elkaar trouwen – maar Jens’ woord blijkt niets waard als de Zweed een beter aanbod doet. Nu verkwanselt Jens zijn dochter aan Gustav, zonder haar instemming te vragen. Alles voor het grotere goed, lijkt Jens te denken. Alles is geoorloofd voor een dak boven hun hoofd, een warme maaltijd op tafel, een zitplek in de kerk. In feite verkoopt Jens zijn ziel, zonder dat hij het doorheeft en zonder dat Noer het te veel benadrukt. Before the Frost, met uitgebleekt handcamerawerk van Sturla Brandth Grøvlen, plaatst je vooral midden in de grimmige 19de-eeuwse realiteit.

Zelfs wanneer Jens in een ijdele, opportunistische opzichter verandert, kun je je ogen niet van hem afhouden. Een personage, zo bewijst Christensens magnifieke vertolking, hoeft absoluut niet sympathiek te zijn om je mee te slepen. Wat een fantastisch spel ook van Clara Rosager als dochter Signe, die op de achtergrond haar eigen stille strijd van overleven en conformisme voert. Let alleen al op haar handen, hoe ze eerst in het hooi grijpen, later aarzelend die van Gustav zoeken en vervolgens beschaafd leren pianospelen.

Before the Frost

Drama

★★★★☆

Regie Michael Noer.

Met Jesper Christensen, Clara Rosager, Magnus Krepper, Elliott Crosset Hove, Ghita Nørby, Bertil De Lorenzi, Oscar Dyekjær Giese, Gustav Dyekjær Giese.

104 min., in 24 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden