RecensieDoet sneeuw pijn?

Razend knap acterend schakelt Saskia Temmink tussen de pijn van de rouw en het intense geluk dat een baby kan geven ★★★★☆

De achtbaan van emoties die deze vrouw moet doorstaan, wordt zo goed invoelbaar.

Saskia Temmink in Doet sneeuw pijn?Beeld Annemieke van der Togt

Ja dus, sneeuw doet pijn. In ieder geval voor het personage dat actrice Saskia Temmink speelt in het aangrijpende Doet sneeuw pijn? Deze monoloog, geproduceerd door Solo Stories, is gebaseerd op het gelijknamige autobiografische boek van schrijver en journalist Carolien Spaans. Zij verloor haar man bij een skiongeluk en bleef alleen achter met baby. Met een opvallend nuchtere en relativerende stem vertelt Spaans in het boek haar verhaal dat beweegt tussen twee uitersten: de pijn van de rouw en het intense geluk dat een baby kan geven. Aan Temmink en haar regisseur Benno Hoogveld de taak om deze stem een plek in het theater te geven.

Dat lukt boven verwachting goed. Het is allesbehalve statisch verteltheater geworden, wat doorgaans een groot risico is bij dit soort monologen. De tekst is door tekstbewerkers Roos Schlikker en Erris van Ginkel opgedeeld in tientallen kleine scènes, achtereenvolgens ontroerend, ingehouden emotioneel, schattig, ongemakkelijk, grappig, en zo weer terug. De achtbaan van emoties die deze vrouw moet doorstaan, wordt zo goed invoelbaar.

Temmink wordt op het toneel omringd door voorwerpen uit het leven van de overleden man, zoals een skipak en voetbaltijdschriften. Ze vertelt als Carolien over haar angsten, de nutteloze therapieën en haar redelijk hilarische pogingen om via internetdaten een nieuwe man te vinden. Temmink, razend knap acterend hier, schakelt vliegensvlug heen en weer tussen allerlei personages, zoals opdringerige vrienden en schaamteloze buurjongetjes. Maar ook tussen Carolien die zich in het pijnlijke moment een houding probeert te geven en Carolien als verteller, die zichzelf achteraf beschouwt en dan met haar nuchtere schrijversblik het moment weer relativeert. Zo wordt het immense verdriet behapbaar, voor haarzelf, en voor het publiek dat daarmee een troostende toneelavond krijgt.

Doet sneeuw pijn?

★★★★☆

Door Solo Stories, met Saskia Temmink. Regie Benno Hoogveld, script Roos Schlikker en Erris van Ginkel.