Ravedeath, 1972

Of de zon plots doorbreekt op een grauwe dag

Sobere muzikale landschappen schetsen, daar is Tim Hecker kampioen in. Helemaal op zijn nieuwste album, Ravedeath, 1972. De basis voor de plaat zijn opnames gemaakt in een kerk, gemaakt met componist Ben Frost.
Die opnames (van onder meer orgelgeluiden) zijn bewerkt tot ambient soundscapes, met langgerekte synthesizereffecten en hypnotiserende duistere drones. Met deze beperkte middelen maakt de Canadese producer beklemmende producties, die ondanks hun abstractie niveau toch heel beeldend zijn, en van een desolate schoonheid.

Met dit achtste album is hij daar zelfs in extreme mate in geslaagd. Bijvoorbeeld zoals de muur van elektronische klanktapijten en verstoorde brommerige gitaartoon in de driedelige compositie In the fog het claustrofobische desoriënterende gevoel van lopen in de mist oproept.

Ook prachtig is de opluchting en het gevoel van bevrijding daarna, in stukken met een opener structuur, waar het lijkt alsof de zon plots doorbreekt op een grauwe dag, zoals in het mooie Hatred on Music.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden