Recensie Only You

Rauw relatiedrama Only You verwamt je hart en slaat er dan op met een hamer ★★★★☆

Hemel, wat knettert het tussen Josh O’Connor en Laia Costa en god, wat zijn ze leuk samen.

Regie Harry Wootliff

Met Josh O’Connor, Laia Costa

119 min., in zalen

Als er in vrolijke, romantische films zorgeloos over zwangerschapstesten wordt geplast, is het eigenlijk altijd raak. Gewenst of niet, zodra zo’n stickje tevoorschijn wordt getoverd kun je er donder op zeggen dat de vrouw in kwestie tegen het einde van de film ligt te puffen in een ziekenhuisbed. Tenzij ze ‘er nog niet klaar voor is’. Want het leven heeft – obstakeltjes daargelaten – in films uiteindelijk altijd het beste met de personages voor.

Zo niet in het geweldige, eerlijke relatiedrama Only You, waarin Elena wel een negatieve test in handen heeft – voor zowel haar als de kijker is het even schakelen. En de eerste keer valt dat nog te incasseren.

Only You is een film die laat zien dat sprookjesliefdes een einde hebben. Of eigenlijk: dat die niet bestaan. Want de relatie tussen Elena en Jack begint sowieso al even romantisch als nuchter. Ze ontmoeten elkaar bij toeval, in een taxi tijdens oud en nieuw. Zij is dronken, hij gaat mee naar haar appartement. Ze dansen samen op Elvis Costello’s I Want You – een plaat vol sensueel verlangen die eigenlijk gewoon over vreemdgaan gaat. Wat volgt, is bedoeld als one night stand. Maar al snel hevelt hij zijn spullen over naar haar appartement. Dat leeftijdsverschil van tien jaar, wat Elena in eerste instantie verzwijgt? Hij lacht erom: ‘Je bent alles wat ik ooit wilde.’

Die start is niet volgens de boekjes, nee, maar hemel, wat knettert het tussen acteur Josh O’Connor en Laia Costa en god, wat zijn ze leuk samen. Heerlijk hoe ze elkaar aanvankelijk wel kunnen opeten en hoe er een vanzelfsprekende intimiteit groeit tussen de opgewekte Jack en de wat tobberigere Elena. En hoe hartverscheurend is het als hun kinderwens, die met elke mislukte poging vuriger wordt, zich als een gif in hun relatie verspreidt. Only You verwarmt je hart en slaat er vervolgens op met een hamer.

Debuterend regisseur Harry Wootliff, die ook het rauw-realistische scenario schreef, maakt die omslag behapbaar doordat zij hun verlangen even scherp registreert als hun verdriet. De manier waarop ze met elkaar vrijen alleen al, de muziek waarop ze dansen – het zegt alles wat Jack en Elena niet kunnen uitspreken, ook niet als ze schreeuwend tegenover elkaar staan.

IVF is een onderwerp dat zich slecht leent voor films. Omdat het zo klinisch is, met ziekenhuizen en injecties, en het ingebakken idee dat alles vanzelf moet gaan, ontkent. In Only You werkt het juist, omdat het over meer gaat dan ongewilde kinderloosheid; het gaat over het geloof in een onvoorwaardelijke liefde, die alles overwint en los kan staan van sociale verhoudingen, toekomstdromen en praktische tegenslagen. Alleen al door dat te bevragen ondermijnt Only You het idee van meant-to-be, terwijl je er door de fenomenaal acterende O’Connor en Costa meer dan ooit in wilt geloven – in het schrijnend romantische en hopeloos realistische Only You kan het alle kanten op gaan, net als in het echte leven.