Cultuurtip Kunst

Rattan Chadha kan naast hang naar zwaardere kant van leven, geen humor worden ontzegd

Trouble in Paradise: Collection Rattan Chadha. 7/2 t/m 26/5 in de Kunsthal, Rotterdam. Publicatie (nog te verschijnen); € 29,95.

Funda Gül Özcan - Funfairaffair uit 2017. Beeld Gert Jan van Rooij

Natuurlijk reflecteert een privécollectie altijd de persoonlijkheid van de verzamelaar. Maar in het geval van Rattan Chadha, oprichter van kledingmerk Mexx en hotelketen citizenM en al sinds de jaren tachtig kunstcollectioneur, lijkt dat extra te gelden. In een interview met Sacha Bronwasser in de publicatie Trouble in Paradise vertelt de ondernemer van Indiase afkomst hoe hij destijds begon met verzamelen en hoe zijn collectie (inmiddels negenhonderd kunstwerken groot) meegroeide met hem en zijn (gevoels)leven.

‘Toen ik jonger was’, vertelt Chadha in dat gesprek, ‘werkte ik zeven dagen per week en was ik altijd op reis. Ik denk dat ik een zekere emotionele leegte ervoer en als ik dat in een werk herkende, dan sprak het me aan. Daarom kocht ik bijvoorbeeld dat portret van Marlene Dumas, Sad Romy. Die actrice (Romy Schneider, red.) had alle roem, maar ze ziet er ook zo triest uit. Zo menselijk. Menselijkheid, daar was ik in het begin van mijn collectie erg naar op zoek.’

Sad Romay van Marlene Dumas uit 2008. Beeld Peter Cox

Trouble in Paradise is ook de titel van een grote tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam, waar vanaf 7 februari een selectie uit Chadha’s collectie (ruim zeventig werken) te zien zal zijn. De drie thema’s ‘Soul Searching’, ‘Delicious Confusion’ en ‘Forever Young’ refereren volgens conservator Liesbeth Willems, degene die Chadha al bijna twintig jaar adviseert, aan de verschillende fasen van de verzameling, die dus feitelijk al bestaat vanaf de jaren tachtig, maar pas echt serieuze vormen begon aan te nemen vanaf 2000.

Sinds Willems Chadha in 2001 introduceerde op de internationale kunstbeurs Art Basel, waar de zakenman naar eigen zeggen een uur lang als betoverd heeft gekeken naar een videowerk van Bill Viola, heeft ze de verzameling van heel dichtbij zien groeien. Ze zag de golfbeweging, hoe het ging van kunstwerken met een licht melancholische inslag, zoals het portret van Romy Schneider uit 2008, via werk dat conceptueler en maatschappelijk geëngageerd is, tot de nieuwste, radicale kunst, gemaakt met de meest uiteenlopende materialen en afkomstig uit de meest uiteenlopende disciplines.

In dat derde hoofdstuk van de tentoonstelling presenteert Chadha bijvoorbeeld een zaalvullende installatie van de Duitse kunstenaar Funda Gül Özcan. Met Funfairaffair (2017) wordt de beeldtaal van de kermis het museum binnengehaald: een overweldigende constellatie van flikkerend neonlicht en felle kleuren, die de blik als in een flipperkast heen en weer doet schieten. Als een kunstcollectie daadwerkelijk een goede afspiegeling is van degene die haar bij elkaar spaarde, dan kan Rattan Chadha, naast een hang naar de zwaardere kant van het leven, zeker geen humor worden ontzegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden