Rampzalige vliegtocht suggestief verbeeld

Het publiek was bereidwillig, de spelers deelden drankjes uit en berichtten over de weersvoorspellingen die via de radar op de luchthaven nauwkeurig door kwamen. Maar toch. Drie kwartier wachten. Onverstoorbaar pakten de acteurs het spel daarna weer op, maar het ritme was gebroken, de voorstelling ging door met een afgehakt hoofd.

Jammer, want het gegeven is interessant, zeker op deze locatie. Vliegen was in de jaren dertig nog een riskant avontuur. Ook in Brazilië waar de post uit de verschillende delen van het land per vliegtuig werd aangevoerd om daarna in de nacht naar Europa te worden gevlogen. De eigenaar van dat bedrijf is een luchtvaarttycoon en een dictatoriale baas die zijn vliegers flink onder de duim houdt.

De piloten wagen hun leven maar zijn ook verslingerd aan de uitdaging en de schoonheid van het luchtruim bij nacht. ‘De een bestormt zijn geliefde, de ander bestormt de hemel, maar het is allebei liefde’, zegt de tycoon. Als een vlieger in nood komt en in een wervelstorm verzeilt met te weinig brandstof, zien we de baas toch een beetje breken. De piloot stort neer.

De Saint-Exupéry, auteur van Le Petit Prince, was zelf piloot en schreef Vol de Nuit vanuit zijn eigen ervaring. Zelf stortte de auteur uiteindelijk ook neer. De resten van zijn toestel werden pas twee jaar geleden gevonden. Maar hij liet ons wel een mooi, poëtisch geschreven verhaal na over macht en heldendom dat nu door het Muztheater voor het toneel is bewerkt.

In de regie van de Brit Ben Harrison is het een suggestieve voorstelling geworden. Ook door de vormgeving van Leo de Nijs die in alle eenvoud tot de verbeelding spreekt. In de grote ruimte wordt alles simultaan getoond: het kantoor waar telegrafisten met brillantine in het haar af en aan lopen, de echtgenote die thuis in spanning zit en de rampzalige vliegtocht zelf. Met ventilatoren, twee tafeltennisbatjes en veel geluid.

Door de lange onderbreking werd het een hele zit, ook omdat de verschillende elementen nog niet soepel in elkaar vielen. Maar alle ingrediënten voor een verzorgde, fantasievolle productie zijn aanwezig. Als de weergoden wat meewerken, staat er de komende dagen een avontuurlijke productie die meer wil dan louter amuseren.

Night Flight door het Muztheater naar Vol de Nuit van Antoine de Saint-Exupéry. Regie: Ben Harrison. Theaterfestival De Karavaan. Den Helder Airport, t/m 12 augustus.

Kaarten reserveren via www.karavaan.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden