Rampen, oorlogen, maar ook feest

CNN bestaat dertig jaar en maakt met kijkers een overzicht van dertig historische gebeurtenissen...

Dertig jaar aan wereldschokkend nieuws terugbrengen tot dertig historische mijlpalen. De Amerikaanse nieuwszender CNN viert dit jaar zijn 30ste verjaardag en roept daarom de hulp van kijkers overal ter wereld in om een tijdslijn de creëren van de afgelopen dertig jaar.

Matthijs Spits, woordvoerder van CNN in de Benelux, zegt dat er lang is gepraat over hoe het jubileum van de zender moest gevierd worden. ‘Zowel binnen als buiten CNN werden grote ideeën gespuid. Moeten we wereldleiders – van Merkel tot Sarkozy – uitnodigen voor interviews?’

Uiteindelijk kwam CNN tot de conclusie dat er in de afgelopen dertig jaar ‘heel veel bijzondere gebeurtenissen’ zijn gevolgd en geregistreerd door oneindig veel mensen. Spits: ‘In 1980 was er niks, nu is er een online community van miljoenen.’ En zo was ‘CNN30: Were You There?’ geboren.

CNN selecteerde dertig gebeurtenissen die een keerpunt in de geschiedenis betekenden, zoals de kernramp in Tsjernobyl of de genocide in Rwanda. Ook natuurrampen haalden de selectie. Maar happenings als de trouwerij van Prins Charles en Diana en de dood van Michael Jackson werden niet overgeslagen. Spits: ‘En misschien vinden kijkers wel iets dat journalisten niet konden bedenken.’

Hoewel kijkers invloed hebben op de uiteindelijke tijdslijn, vindt CNN het passend dat zij een eerste voorzet doen. Spits: ‘Mensen kunnen tegenwoordig alles schrijven, filmen en op een site zetten, maar juist nu zoeken kijkers naar een nieuwsbron die ze kunnen vertrouwen.’

Tot 15 oktober kunnen kijkers hun anekdotes, archiefmateriaal, foto’s en video’s over die gebeurtenissen uploaden via een speciale website. De opzienbarendste snippers geschiedenis worden uiteindelijke verwerkt in een special die eind oktober wereldwijd wordt uitgezonden.

De user generated content moet vooral een verdieping geven in het historisch overzicht dat CNN samenstelt, maar Spits sluit een ‘update van de geschiedenis’ niet uit. ‘Misschien krijgen we een foto die een nieuw licht laat schijnen op de feiten.’

Spits vindt niet dat CNN meedoet aan de hype rond user generated content projecten als Life in a Day van YouTube. ‘Wij zijn altijd de eerste geweest. CNN was de eerste internationale nieuwszender, nu zijn er honderd, van France24 tot Al Jazeera. Vergeet niet dat wij tien jaar geleden als eerste nieuws via sms aanboden.’

CNN zet dan ook alle mogelijke technische snufjes in om oud materiaal uit zolderkamers in de special te kunnen gebruiken. VHS–banden, negatieven, inzendingen via iReport en de iPhone-applicatie van CNN, alles is welkom. ‘De iPhone-applicatie loopt als een trein en wordt erg vaak gedownload’, zegt Spits trots.

Naast terugblikken op de afgelopen dertig jaar wil de zender ook vooruitkijken. Het CNN30: Were You There?-project is een voorbode voor de toekomst. ‘Sociale media zullen een steeds grotere rol gaan spelen.’

De kernmissie zal volgens Spits altijd zijn dat het nieuws op de snelste, meest effectieve wijze bij de ‘eindgebruiker’ terechtkomt. ‘CNN is anywhere, anytime.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.