Review

Rammstein in Ahoy: waanzinnig in gesmolten ijzer gegoten spektakeltoneel

Alles brandt in de wereld van Rammstein, die zondagavond wordt opgeroepen in een uitverkochte Rotterdamse Ahoy. Het postindustrieel vormgegeven podium is als de ruïneuze werkplaats in een hoogoven, omgeven door brandhaarden, bespuwd door vlammenwerpers.

Rammstein in Ahoy © Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Microfoonstandaards ontbranden spontaan, evenals de gitaren, terwijl die nog worden bespeeld. En als de werkbroek van zanger Till Lindemann dan ook nog vlam vat en uit de mouwen van zijn jas een spetterende vonkenregen schiet, weet je het zeker: inderdaad, álles brandt bij Rammstein en het is knap als je daar als getuige ijzig onder blijft.

Dat pyrotechniek een voorname rol speelt in de shows van de Duitse band, was bekend. Zanger Lindemann specialiseerde zich gedurende de zeventienjarige carrière van Rammstein in vuurwerkgebruik, werd een professioneel pyrotechnicus en kon zo controle houden over een gevaarlijke hobby van de band. Met succes: het laatste ongeluk bij een liveshow (brandend projectiel komt terecht in publiek) dateert goddank van heel wat jaren terug.

Met de tournee Made In Germany 1995-2011, die is opgehangen aan een verzamelalbum met de grootste hits van de band, willen de bonkige Rammsteinmannen nog eens laten zien wat ze in huis hebben. Dus wordt hun hitprogramma een waanzinnig stuk in gesmolten ijzer gegoten spektakeltoneel, waarin actes vol sadomasochisme, hysterische horrorkitsch en een esthetiek (hoekige symbolen, wapperende vlaggen) die ontleent lijkt aan duistere tijden, maar waarmee de band zweert geen nare bedoelingen te hebben.

Goede smaak
Vergeet dus je goede smaak en geef je over aan de Teutoonse Tanzmetall die als een smidshamer tegen je oren beukt. Aan de striemende metalgitaren en knetterende techno van Sehnsucht, waarbij zo'n beetje op iedere bassdrum een vuurwerkbom ontploft.

Aan een razende uitvoering van Asche Zu Asche, waarin we de toetsenist Christian Lorenz gekleed in een glitterpak des doods zijn instrument zien bespelen terwijl hij over een loopband marcheert. Aan het apengeile Du Riechst So Gut, met het onvergetelijke refrein 'Du riechst so gut, Ich geh dir hinterher', dat wordt gespeeld in een verschroeiende vlammenzee.

Potsierlijk
Natuurlijk gaat Rammstein soms te ver, wordt het theater potsierlijk. Als Lorenz, de pias van de band, in een gietijzeren ketel belandt en onder vuur wordt genomen door Lindemann. Of als een scène uit Pasolini's Salo of de 120 dagen van Sodom wordt nagespeeld en de band aan de hondenriem wordt voortgedreven over de catwalk door de Ahoy-arena.

Maar als Lindemann tijdens de bombastische metalballade Mein Herz Brennt zijn eigen, rood kloppend hart uit de borst rukt en het brandend in de lucht steekt, valt je mond toch weer open. Het is rotzooi, misschien, maar wel heerlijke rotzooi.

Rammstein
04 maart, Ahoy, Rotterdam

Rammstein in Ahoy

  • Oordeel van onze recensent
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden