Recensie Film

Ralph Breaks the Internet is een bontgekleurde Disney-film vol grapjes en knipogen (vier sterren)

Ralph Breaks the Internet heeft oog voor de leuke én de minder leuke kant van de online wereld.

Beeld Eenmalig K2 - filmbeeld

Ralph Breaks the Internet. Genre: animatie. Regie: Phil Johnston, Rich Moore.

112 minuten; Nederlands gesproken in 141 zalen, originele versie in 61 zalen.

Daar begint het gedonder: in de tweede film over het videospelfiguurtje Wreck-It Ralph, Ralph Breaks the Internet, krijgt de spelletjeshal waar hij en zijn vrienden wonen wifi. Dat betekent directe toegang tot sodom en gomorra en voor de zekerheid is een agent er als de kippen bij om met tape de poort tot het wereldwijde web af te sluiten. ‘Het is nieuw en anders en daarom horen we er bang voor te zijn.’

Dat maakt het voor Ralph en vooral zijn vriendinnetje Vanellope extra verleidelijk natuurlijk. Om een zeldzaam onderdeel voor haar arcadespel te zoeken, reizen ze dapper af richting eBay, opgewekt en vooral duizelingwekkend naïef.

Na het fantasieloze The Emoji Film zou je kunnen denken dat er weinig visueel interessants valt te maken van iets abstracts als het internet, maar regisseurs Phil Johnston en Rich Moore maken er een bontgekleurde, fascinerende miljoenenstad van, vol grapjes en knipogen naar bekende sites. Er zijn bugs en virussen en er is een irritant mannetje met een bord die steeds weer opduikt – clickbait. Liefde, aandacht en gevoel voor humor: dan kan het dus wel.

Ralph Breaks the Internet heeft oog voor de leuke én de minder leuke kanten van de digitale wereld: het is een fantastische speeltuin, maar ook een plek voor vluchtige hypes, een verslavend universum van clicks en likes waar mensen zich op hun slechtst kunnen tonen (‘De eerste regel van internet: lees nooit de comments’). Een soort internet-voor-dummies is het, zonder overduidelijk waarschuwend wijsvingertje, die juist door alle grappenmakerij slim en effectief de problemen aankaart.

Een beetje rommelig is de plot wel: de boodschap over elkaar de ruimte geven binnen een vriendschap is verpakt in een wat hak-op-de-takkerige zoektocht. Olijk rondkijken bij eBay, een spectaculaire achtervolging in ‘Slaughter Race’ (een prachtige parodie op Grand Theft Auto), even kletsen bij zoekmachine KnowsMore (Google), een bezoek aan BuzzzTube (YouTube). Maar precies daardoor kon Vanellope ook even langs bij disney.com, waar ze de Disney-prinsessen ontmoet. Gewaagd, in een Disney-film, maar de scène is zo grappig, zo vol zelfspot, zo zelfbewust dat alleen die al een bioscoopkaartje waard is.