Nieuws Poëzie

Radna Fabias wint Buddingh'-prijs voor het beste poëziedebuut

Radna Fabias. Beeld Casper Kofi

De C. Buddingh’- prijs voor het beste poëziedebuut is toegekend aan Radna Fabias (1983) voor haar bundel Habitus. Juryvoorzitter Jeroen Dera reikte haar de prijs van 1.200 euro uit tijdens het festival Poetry International in Rotterdam en noemde de bekroonde bundel zinderend, rauw, donker-humoristisch en uitgesproken lyrisch.

Behalve Fabias waren ook de debutanten Dean Bowen, Elisabeth Tonnard en Arno Van Vlierberghe genomineerd. De laatste drie verschenen bij de uitgevers Jurgen Maas en Het Balanseer. ‘Poëzie waarin iets gebeurt’, aldus de jury, ‘verschijnt dit jaar opvallend vaak bij kleine uitgeverijen’.

Dat gaat alleen niet op voor de winnaar, wier bundel in februari bij De Arbeiderspers uitkwam. De enthousiaste ontvangst leverde Fabias direct uitnodigingen voor poëzie-avonden op, waar ze liet horen een markante en bezwerende performer te zijn.

Geboren op Curaçao 

Radna Fabias werd geboren op Curaçao, en kwam op haar 17de naar Nederland. ‘Ik wilde naar de kunstacademie. Die was er niet op het eiland', vertelde ze de Volkskrant. Ze studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, en won in 2016 de poëzieprijs van de Belgische stad Oostende. Daarna legde De Arbeiderspers contact met haar.

‘In het Nederlands is zij thuis, in Nederland niet per se', schreef recensente Maria Barnas in april in de Volkskrant. De bundel bevat vele opsommingen, zoals wanneer Fabias de taalvormen op de Antillen registreert: ‘de moedertaal/ de officiële taal/ de officieuze taal/ de officieus gesegregeerde supermarkten/ de officieus gesegregeerde scholen/ de onthoofde haan in de tuin van de overbuurvrouw/ de tarotkaarten van de overbuurvrouw/ de wierook van de overbuurvrouw/ de wierook in de banaangele kerken/ de kerken/ de waarzegsters/ de heksen die de gokker bedienen/ het gokken.’ Zo lopen de taalsoorten over in andere verschijnselen, die zich door het stijlmiddel van de opsomming ook laten aanzien als taalvormen.

De debutante schrijft veel over vrouwen. In Nederland kennen we de auteurs Frank Martinus Arion, Boeli van Leeuwen en Tip Marugg, maar ‘voor een groot deel wordt Curaçao gedragen door vrouwen. Als kind voel je hun autoriteit, hoe hard ook, maar waar is hun stem?’ Het kost tijd en moeite, ondervond Fabias, om de schaamte af te werpen die onlosmakelijk is verbonden met de zwijgcultuur. Dat verklaart wellicht mede de felheid waarmee ze in deze gedichten voor de dag komt, een nieuwe stem die afrekent met hiërarchieën. Tot die van de taal aan toe; aan de ruim 100 pagina’s die Habitus telt, komt geen hoofdletter te pas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.