Radio voor Erik en Daphne

De verkiezingen in Uruguay, die komen er vanaf vandaag niet meer in op BNR Nieuwsradio. Het nieuwsstation heeft de programmering drastisch omgegooid: ‘We doen alleen nog het nieuws op hoofdpunten: bij voetbal wel de Champions League, maar geen eerste divisie’, zegt hoofdredacteur Paul van Gessel, afkomstig van Radio 1 en...

Toen hij eerder dit jaar bij BNR aantrad, scoorde de zender een marktaandeel van slechts een half procent. Het oude format (blokken van twintig minuten steeds herhaald) is volgens hem achterhaald als typisch jaren negentig, afkomstig uit de Verenigde Staten. Van Gessels antwoord: horizontale programmering met vaste anchors, ‘een formule die zich wereldwijd heeft bewezen’.

Vanaf vandaag daarom op BNR Nieuwradio elke werkdag vijf vaste blokken: in de spitsuren BNR on the move, van 12 tot 2 De powerlunch, in de ochtend het dagelijks magazine Aan de slag, gepresenteerd door anchor Paul van Liempt en ’s middags De Frontlinie, met de nieuw aangetrokken presentatrice Harmke Pijpers en Frederique de Jong.

De titels verraden de doelgroep: de luisteraars tussen de 30 en 60 jaar oud, ‘aanzienlijk jonger dan bij Radio 1’. Erik en Daphne, zoals de modelluisteraars bij BNR intern heten. Voor wat het waard is: Erik is 36, woont in Weesp, heeft twee kinderen, leest de NRC en Elsevier, maar is ook geïnteresseerd in de hitparade, en is in het dagelijks leven manager, werkzaam in een creatieve functie, of zelfstandig ondernemer.

Daphne (39) woont in Gouda, is een pragmatisch denker, sociaal-liberaal, en ‘weet ontplooien te combineren met genieten’.

BNR bedient hen met speerpunten als mobiliteit, economie, carrière, technologie en lifestyle. Maar breaking news zal altijd voorrang krijgen, zegt Van Gessel: ‘Doordat ik meer verslaggevers heb vrijgemaakt, zullen we dat vaker doen dan Radio 1.’

Het doel van dit alles: het marktaandeel (0,5 procent) binnen een jaar verdubbelen. ‘We hebben een oorlog te winnen’, zegt Van Gessel. De winst moet behaald worden door luisteraars weg te kapen bij Radio 1 en Radio 538. Daarnaast de vaste luisteraars ook blijven luisteren, liefst langer dan voorheen: ‘De meesten waren na twintig minuten weer weg, omdat ze zich ergerden aan de herhalingen’.

Ook moet de naamsbekendheid van BNR worden vergroot. Deze weken wordt geadverteerd met de slogan: ‘BNR bespaart je de onzin’, en er komen tv-spots op RTL. Niet bij de publieke omroep: ‘De STER heeft ze geweigerd, omdat we te veel concurrent zijn. Idioot monopolygedrag, vind ik dat.’

En wat als de oorlog over een jaar niet is gewonnen? Van Gessel: ‘Dat kan ik me niet voorstellen, maar er is nergens vastgelegd dat dan de hoofdredacteur het veld moet ruimen.’

Jean-Pierre Geelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden