Radio 538 populairst bij jongeren, 3FM verliest

Radio 538 komt in de doelgroep 20-49 in de eerste zes maanden van dit jaar uit op een marktaandeel van 18,7 procent en blijft daarmee de populairste jongerenzender, schrijft Adformatie. op basis van inforamtie van luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK over de periode januari-juni 2015. Radio 538 groeit met 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 3FM staat tweede, maar moet flink inleveren: van 17,1 procent naar 14,8.

538-podium op Koningsdag 2015 Beeld anp

Afgelopen januari en in december 2014 zag 3FM voor het eerst in lange tijd de luistercijfers teruglopen, juist in de periode van het populaire eindejaarsevenement Serious Request. Het luistertijdaandeel dook voor het eerst in jaren onder de 10 procent.

Volgens critici is 3FM te lang doorgegaan met de gevestigde namen, waardoor de luisteraar met hen is meegegroeid. Gemiddeld is de 3FM-luisteraar nu 36 jaar oud, terwijl de zender eigenlijk is bedoeld voor de doelgroep 13-34 jaar.

Op plek drie staat Qmusic, de radiozender steeg naar 13,2 (was 13,1, index 102). Sky Radio volgt daarachter en daalde van 10,5 naar 10,1 procent. NPO Radio 2 staat op de vijfde plaats met 7,3 procent.

Mustaers

Sinds Wilbert Mutsaers in 2009 zenderbaas werd, stegen de luistercijfers van de jongerenzender van de publieke omroep boven verwachting. Nu heeft hij het tij niet mee: de publiekstrekkers Coen Swijnenberg en Sander Lantinga vertrokken naar Radio 538 en de eveneens populaire Gerard Ekdom stapte over naar Radio 2. De transfers vielen samen met een daling in de luistercijfers. Een interview met de zenderbaas. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden