Radio 1 pareert kritiek: 'Wat 3FM kan, kunnen wij ook'

Radio 1-zendermanager Laurens Borst vreest niet voor de journalistieke relevantie van zijn nieuwszender als gevolg van de vooralsnog 'starre houding' van veel publieke omroepen. 'Wat 3FM kan, kunnen wij ook. Het duurt alleen wat langer.' Borst reageert hiermee desgevraagd op kritische opmerkingen van Inge Brakman deze week in Broadcast Magazine. Zij laakt het 'hokjesdenken' op de zender.

De Radio 1-microfoonBeeld NPO

De voorzitter van de commissie die onlangs het rapport over de toekomst van het publieke omroepbestel uitbracht, zegt in het mediavakblad voor de toekomst van de nieuwszender te vrezen omdat elke omroep maar blijft vasthouden aan zijn eigen uurtjes. 'Er is niet eens de bereidheid om met elkaar op één vloer te zitten. Dat is niet meer van deze tijd. Als Radio 1 hier in blijft hangen, missen ze de journalistieke relevantie', vindt Brakman, tevens oud-voorzitter van het Commissariaat voor de Media.

Borst laat weten niet geschrokken te zijn van deze uitspraken. Hij denkt dat het mogelijk moet zijn om van zijn Radio 1 net zo'n eenheid te maken als 3FM. Het kost alleen veel meer tijd: 'Het is eenvoudiger om pakweg vijftig neuzen dezelfde kant op te krijgen zoals bij 3FM, dan bij Radio 1 met een paar honderd redacteuren en verslaggevers.'

'Het gaat teveel over de presentatoren'
De uitspraken van Brakman komen niet uit de lucht vallen. Al in het rapport over de Toekomstverkenning, dat in opdracht van staatssecretaris Dekker (Media) werd geschreven, is de commissie niet bepaald mild voor de nieuwszender. 'De focus ligt veel minder op het gezamenlijk maken van een sterke publieke radiozender. Het gaat veel meer over de blokken die de omroepen voor zichzelf opeisen, de presentatoren, het geld. De zendtijdindeling van nu is meer de consequentie van omroepfusies.'

Laurens Borst, zendermanager van Radio 1, verantwoordelijk voor de programmering van de nieuwszender.Beeld NPO

3FM wordt juist wel als goed voorbeeld gezien. Hoewel de programma's hier ook allemaal van verschillende omroepen komen, klinkt de zender veel meer als één geheel. Brakman in het mediavakblad: 'Bij 3FM stelt iedereen zich in dienst van de zender.' De Radio 1-baas ziet dat ook en wil ook al langer die kant op. 'Het toont dat de bereidheid van omroepen om samen te werken niet ten koste hoeft te gaan van de inhoud en bovendien de omroepen ruimte laat tot profileren. We kunnen daar bij Radio 1 veel van leren.'

Kleine stapjes
Borst ziet in het rapport van Brakman en haar kritische opmerkingen in het mediavakblad vooral steun voor die missie. 'Maar om zo'n samenwerking permanent vorm te geven, zijn kleine stapjes nodig. Dat ligt immers iets gecompliceerder bij een nieuwszender dan een muziekzender. Iedere omroep heeft zijn eigen visie op nieuws en wil dat op de een of andere manier zelf uitdragen. Alles hangt nu af van de uitwerking van de plannen.'

De Mediawet, die gedetailleerde eisen stelt aan het onderbrengen van omroepen op radiozenders, helpt ook niet echt mee om die andere weg te kiezen, constateerde de commissie in het rapport. Brakman adviseert de staatssecretaris dan ook de wet op dat gebied aan te passen. De regering komt nog voor de zomer met een reactie op het advies.

Vernieuwde programmering
Intussen is Borst tevreden over de nieuwe programmering van Radio 1 die vier maanden geleden werd geïntroduceerd. 'Het was voor de luisteraars wel wennen, omdat veel vertrouwde programma's waren verdwenen. En een radioluisteraar houdt op voorhand niet van veranderingen, maar we krijgen steeds meer positieve reacties op de nieuwe programma's.'

De zender zag haar luistercijfers de afgelopen maand met 0,2 procent licht stijgen naar een marktaandeel van 7,5 procent. Daarmee is het de zesde zender van het land. Vorig jaar rond deze tijd lag het marktaandeel van Radio 1 op 7,3 procent. De concurrent BNR Nieuwsradio is de 16de zender van het land en heeft een marktaandeel van 0,8 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden