Raadselachtige advertentie moet uitgroeien tot brede campagne
Met een paginagrote anonieme advertentie 'Nederland niet kapot te krijgen' zijn twintig bezorgde Nederlanders een campagne begonnen om Nederland veiliger, leefbaarder, beter en perspectiefvoller te maken....
In de landelijke campagne doen bekende en onbekende Nederlanders een belofte. De maanden erna worden ze gevolgd met een camera die registreert wat zij ervan terecht brengen. De campagne eindigt op 5 mei met een overzicht van wat er is bereikt.
Het geld voor de campagne komt van Novib, Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk en de stichting Media en Democratie. Volgens initiatiefnemer Jan Andreae wordt er met nog meer financiers gesproken om een miljoen euro bij elkaar te krijgen. De campagne wordt gesteund door tien organisaties waaronder CNV, FNV en de Nederlandse Moslimraad.
Andreae hoopt op ruim vijfduizend initiatieven. Aan de campagne doen onder anderen CNV-voorzitter Doekle Terpstra, radiopresentator Sjors Fröhlig en imam Derwisj Maddoe mee.
Over de advertentie bestond in eerste instantie verwarring. Volgens Andreae heeft de organisatie er bewust voor gekozen de advertentie anoniem te houden. Andreae: 'We wilden de mensen nieuwsgierig maken. Er hier zit geen stichting of organisatie achter, dus daarom vonden we het niet nodig nietszeggende namen onder de advertentie te zetten.'