SerierecensieQueen Sono

Queen Sono flitst heel Afrika over, en dat doet de geweldige soundtrack ook ★★★☆☆

In Queen Sono, de eerste Afrikaanse Netflixserie, trekt een flamboyante geheim agent in sneltreinvaart over het continent. Een feest voor het oog, maar ook vooral voor het oor.

Netflixserie Queen Sono, met in de hoofdrol de Zuid-Afrikaanse actrice Pearl Thusi.

Wie ‘Afrika’ intikt als zoekopdracht op Netflix, stuit op een verrassend royaal aanbod degelijke Afrikaanse cinema. Naast een paar verplichte klassiekers duiken steeds meer recente Afrikaanse topfilms op. Van geschiedkundige biopics als Kalushi, over de Zuid-Afrikaanse vrijheidsstrijder, tot prachtige maar sombere drama’s als Azali, over een 14-jarige sekswerker in Accra en het mythische The Burial of Kojo. Plus nog een berg vlotte comedy’s.

Aan een glossy Netflix Original-serie ontbrak het nog. En dat terwijl de streamingdienst grote Afrikaanse plannen heeft. Netflix wil een veel groter marktaandeel op het door satelliet-tv gedomineerde continent. Vorig jaar werd de Keniaanse regisseur en mediaondernemer Dorothy Ghettuba door Netflix aangesteld als curator voor een reeks nieuwe Afrikaanse producties, en dus ook een eerste grote serie. ‘Afrikanen zien zichzelf nu eenmaal graag in beeld’, zei Ghettuba bij haar aanstelling. ‘En ze zien graag verhalen van het eigen continent.’ Zonder groter Afrikaans aanbod ook geen groter marktaandeel, was haar idee.

Met de serie Queen Sono begint dus, als het aan Netflix ligt, een nieuw Afrikaans streamingtijdperk. En er viel kennelijk echt wat in te halen, want het eerste, zesdelige seizoen trapt af in de turbostand. De openingsscènes zijn verbluffend, in vele opzichten. De geheim agent Queen Sono, een flamboyante rol van de Zuid-Afrikaanse actrice Pearl Thusi, wandelt vermomd als toerist over de markt van Zanzibar. Op een dakterras vindt ze haar doel: een enge wapenhandelaar. Ze steelt zijn tas met gevoelige klanteninformatie en vlucht de stad in. Daar wordt ze achtervolgd door inmiddels een heel leger. Marktkramen vol fruit vliegen de lucht in, kippen stuiven aan de kant en Queen Sono maakt listig een rookgordijn door een mand rode pepers op een gloeiende grill te gooien. Ze slaat nog wat aanvallers tegen de grond en ontsnapt op miraculeuze wijze.

Het is een feest voor het oog. Vanwege de okerachtige kleurenpracht, de levendigheid van het Zanzibarese buitenleven en de zwierige aanwezigheid van de hoofdrolspeelster, die in deze flitsende actiescène toch nog tijd vindt zich een paar keer om te kleden.

Queen Sono is een opgewekte en spannende serie, en een soort Afrikaanse James Bond. Schrijver en producent Kagiso Lediga is een Zuid-Afrikaanse standup-comedian, en dat is te merken. De dialogen zijn gevat, maar soms wel erg moeilijk serieus te nemen. En het plot – Queen Sono vecht tegen een Russische wapenhandelaar en machtswellusteling (de Zuid-Afrikaanse actrice Kate Liquorish) en een terreurorganisatie die Afrika wil teruggeven aan de Afrikanen – is overvol en soms hopeloos verwarrend.

Maar bij alle onbekommerde seriepret worden toch een paar sociaal-maatschappelijke en geopolitieke noten gekraakt. Een oude tante van Queen Sono die zegt dat een van haar vrienden ‘met homoseksuele neigingen’ misschien nog wel genezen kan worden, krijgt ervan langs. En in bijna iedere aflevering wordt gesneerd naar blanke weldoeners die het volgens Sono en vrienden nog altijd graag voor het zeggen willen hebben, van Nigeria tot Zimbabwe. Het sterkste statement: alle hoofdrollen zijn toebedeeld aan vrouwen. Queen Sono neemt het op tegen een vrouwelijke aartsvijand. Ze is de dochter van een legendarische vrouwelijke vrijheidsstrijder. En haar inlichtingenorganisatie wordt geleid door een vrouw. De heren proberen intussen dapper mee te hobbelen.

Queen Sono doet ook dienst als reclamezuil voor wat Afrika te bieden heeft. De geheim agent racet in het kielzog van corrupte regeringsleiders en terroristen het hele continent over, en dus krijgen we prachtige beelden te zien van Keniaanse wildparken en paradijselijke stranden, van blinkende metropolen en luxe jachthavens. Je kunt je voorstellen dat Keniaanse en Zuid-Afrikaanse toerismebureaus blij zijn met Queen Sono.

Maar het allerleukste aan deze eerste Afrikaanse Netflixserie is toch echt de soundtrack. Zoals Queen Sono het hele continent overvliegt, zo scheren we ook langs een halve eeuw aan de beste Afrikaanse popmuziek. Als de heldin – met een waanzinnig nieuw kapsel, een van de vele kunstige haarcreaties uit de serie – in aflevering 2 op een jetsetfeestje verschijnt, horen we de geweldige funktrack Orere elejigbo van de Nigeriaanse Lijadu Sisters, ergens uit de jaren negentig.

Daarna schieten we van Keniaanse afropop van de band Sauti Sol naar de oude Zuid-Afrikaanse jazzheld Caiphus Semenya en de in 2003 overleden Nigeriaanse drummer Babatunde Olatunji. En nog een stapel frisse nieuwe hiphop, van bijvoorbeeld de jonge Zuid-Afrikaanse rapper Nadia Naka. Haar nummer Big Pun is zelfs het lijflied van Queen Sono, getuige de strijdlustige tekst waarmee ze een land of zes probeert te bevrijden van despotische leiders: ‘This ain’t your kingdom, welcome to the queendom.’

De soundtrack is nog niet officieel uitgebracht, maar zowel Spotify als Apple Music heeft een uitstekende afspeellijst samengesteld met het beste uit Queen Sono. En dat is een dwingende luistertip.

Korreltjie Sand

De soundtrack bij de eerste Afrikaanse Netflixserie Queen Sono zit vol verrassingen. Opvallend mooi is het mysterieuze folklied Korreltjie Sand van de Zuid-Afrikaanse singer-songwriter Inge Beckmann, naar een gedicht van Ingrid Jonker. ‘Wêreldjie rond en aardblou, korreltjie maak ek van jou, huisie met deur en twee skrefies , tuintjie met blou madeliefies.’

Queen Sono

★★★☆☆

Kagiso Lediga (schrijver, producent en regisseur), met o.a. Pearl Thusi, Sechaba Morojele, Kate Liquorish, Vuyo Dabula. Nu te zien op Netflix.