FilmrecensieQueen & Slim

Queen & Slim is een opvallend zelfverzekerd en stijlvol debuut ★★★★☆

Daniel Kaluuya en Jodie Turner-Smith in Queen & Slim.

Het is geen complete mislukking, hun eerste afspraakje, maar een succes is het ook niet. Hij (Daniel Kaluuya) is een eenvoudige jongen zonder grote ambities en dol op zijn familie. Zij (Jodie Turner-Smith) is een geslaagde advocaat voor wie het woord ‘familie’ al trauma’s oproept. Ze eten en praten wat. Waarschijnlijk was het bij deze date gebleven, als ze op de terugweg niet waren aangehouden.

Queen en Slim worden ze genoemd in de film van Melina Matsukas – hun echte namen worden pas aan het eind onthuld. Wanneer de twee zwarte twintigers uit Cleveland worden aangehouden door een agressieve witte agent, loopt de confrontatie gruwelijk af: uit zelfverdediging schiet Slim hem neer. Ze slaan op de vlucht.

Een lange tocht volgt, van Ohio naar het Zuiden. De zwarte Bonnie en Clyde wordt het stel al gauw genoemd. Half Amerika ziet hen als activistische helden, want de gedode agent was een racist die eerder een onschuldige zwarte jongen doodschoot. De andere helft ziet hen het liefst zo snel mogelijk worden ingerekend.

Queen & Slim is deels een portret van een verscheurd land, deels een liefdesgeschiedenis, want de twee voortvluchtigen passen beter bij elkaar dan ze dachten. Het scenario van actrice, producent en schrijver Lena Waithe, die een Emmy won voor haar werk aan de Netflix-serie Master of None, weet de twee kanten van het verhaal knap met elkaar te verbinden.

Het is moeilijk te zeggen wat meer overtuigt: de voorzichtig ontluikende liefde tussen de hoofdpersonen of het scherpe beeld van ruraal Amerika met zijn eindeloze achterafwegen en verloederde huizen, waar Queen en Slim nu eens worden geholpen, dan weer verder worden opgejaagd. Politiek wordt niet weggemoffeld, maar Waithe kiest nooit de gemakkelijke weg. Ze verrast, werpt vragen op en zet de kijker aan het denken.

Voor een speelfilmdebuut oogt Queen & Slim opvallend zelfverzekerd en stijlvol; het is te zien dat Matsukas eerder videoclips (zoals Beyoncé’s Formation) en televisieseries regisseerde. Een enkele keer doen de stijlkeuzen van de regisseur krampachtig aan, zoals bij de moedwillig verwarrende montage tijdens een autorit. Ook wordt de film naar het eind toe te lang opgerekt, met een herhaling van zetten die het verhaal aan kracht laat inboeten.

Daartegenover staan veel indrukwekkende scènes. Zoals de beste roadmovies drijft Queen & Slim op een dubbelzinnige sfeer van haast en landerigheid, die geweldig wordt getroffen – vooral in een dansscène in een bar, zo zwoel en dromerig dat hij wel eeuwig mag duren.

Queen & Slim

★★★★☆

Regie Melina Matsukas