Quasi-exotiek in duel met gonzende gong en basfluit

Het gelijk van Heine, de dichter die schreef dat in Nederland alles vijftig jaar later gebeurt dan elders in de wereld, is niet eeuwigdurend....

DG kocht Japanse televisiebeelden aan. Zo dirigeert Tan Dun op deze dvd geen Nederlands Kamerorkest maar het Japanse NHK-Symfonieorkest, en loopt het Monnikenkoor van de Nederlandse Opera rond in de Tokiose Suntory Hall, de concertzaal waar het stuk in 2002 in première ging in Audi's regie. Die zaal biedt minder theatermogelijkheden dan een operahuis, maar op de dvd is dat goeddeels verholpen door een doeltreffende cameravoering, met ruime aandacht voor de individuele close-up.

Daar komt bij dat Audi scènes veel lading geeft met weinig middelen. Liefde, doodslag en het grote zoeken naar wijsheid spelen zich af op dezelfde plankieren die Audi in het Muziektheater liet neerleggen in de vorm van een Chinees karakter. Ook de kleurige kostuums waarin de Japanse monnik en tannineverslaafde Seikyo (Haijing Fu) op zoek is naar het 'Boek over de thee', en waarin de Chinese prinses Lan (Nancy Allen Lundy) moet sneuvelen door zich tussen de vechtende Japanner en haar boze broer (Christopher Gillet) te werpen, zijn dezelfde.

Audi's quasi-exotiek biedt fraai tegenspel aan de neo-exotiek van de partituur, waarin Tan Dun gongs, basfluit en baritons laat gonzen, en aan zijn 'Aziatische' vocale trillers en glissandi steeds een verrassende wending weet te geven. Het klotsen van de waterbekkens en het zachte geroffel op stroken papier maakten in het Muziektheater een sprookjesachtiger indruk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden