Publieke Omroep naar rechter wegens boete Radio 2

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) legt zich niet neer bij een beslissing van het Commissariaat voor de Media om Radio 2 een boete van 50.000 euro op te leggen. De omroepkoepel stapt daarom naar de bestuursrechter, maakte een woordvoerder dinsdag bekend.

De aanleiding daartoe is een muzikaal project van de radiozender uit 2006. Toen nam zangeres Trijntje Oosterhuis een aantal nummers van componist Burt Bacharach op. Het Metropole Orkest werkte mee aan die speciale cd. Radio 2 besteedde veel aandacht aan het schijfje en zou zich daarom, in de optiek van het commissariaat, dienstbaar hebben gesteld aan winst door derden. De mediawaakhond legde daarom 50.000 euro boete op.

De adviescommissie van het commissariaat schaarde zich echter aan de kant van de NPO. Zij meent dat de redenen voor de boete onvoldoende zijn gemotiveerd en dat de boete ten onrechte is opgelegd. De omroeporganisatie snapt niet dat het commissariaat de mening van zijn adviesorgaan negeert en wil nu van de rechter een oordeel over de kwestie. De NPO voelt zich gesterkt nu de adviescommissie aangeeft dat Radio 2 de zender niet misbruikte voor de promotie van de cd van Oosterhuis, aldus de zegsman dinsdag. Het komt wel vaker voor dat de NPO beslissingen van de mediawaakhond aanvecht bij de bestuursrechter, maar het gebeurt niet veelvuldig.

In 2006 hadden in de studio van het MCO (Muziekcentrum van de Omroep) de opnamen plaats van het album The Look of Love van Oosterhuis en het Metropole Orkest, in samenwerking met Radio 2. De cd viel zeer in de smaak bij het publiek. Op de afgelopen editie van het North Sea Jazz Festival trad Bacharach samen met Oosterhuis op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden