Publieke omroep: meer allochtonen op televisie

Het beeld op tv moet multicultureler worden, vindt de Publieke Omroep. Daarom gaan de omroepen volgend jaar een beter beeld van de multiculturele samenleving geven....

‘Alle omroepen waren het erover eens dat we een duidelijker beeld van de multiculturele samenleving moeten geven, maar het kwam er niet van. Daarom hebben we een aantal actiepunten opgesteld met richtlijnen. We willen het uit de vrijblijvendheid halen’, aldus een woordvoerder van Publieke Omroep donderdag.

De concrete acties zijn onder meer dat in het NCRV-advocatenserie Keyzer & De Boer zeven van de zestien afleveringen een casus moeten hebben die gerelateerd is aan et de multiculturele samenleving. In Schepper & Co (NCRV) moet 10 procent van de gasten afkomstig zijn uit een culturele minderheid. Het EO-programma Love Match streeft ernaar dat 15 procent van de kandidaten van allochtone afkomst is. Bij Bubma (TROS) moet minstens één van de acht kinderen van een ander continent komen.

In oktober meldde de KRO al dat ze de programmering allochtoner wil maken. ‘Wie naar Memories kijkt, moet de indruk hebben dat gekleurde Nederlanders nimmer op zoek zijn naar een verloren liefde. Zwarte wonderen lijken niet te bestaan’, schreef directeur Ton Verlind op zijn weblog.

Pagina 11: Commentaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden