NieuwsReclame publieke omroep

Publieke omroep mag toch overdag reclame blijven uitzenden

De Nederlandse publieke omroep mag overdag reclamespotjes blijven uitzenden op televisie. Het plan van minister Arie Slob (Media) alleen commercials toe te staan na 8 uur ’s avonds, gaat niet door. In plaats daarvan wordt het aantal reclameminuten op tv-zenders van de NPO stapsgewijs verminderd, totdat in 2027 de helft van het huidige aantal over is. 

Minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (ChristenUnie) bij aankomst op het Binnenhof voor de ministerraad. Beeld ANP

Dat schrijft Slob in een brief die woensdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Volgens hem zijn de plannen na overleg met de NPO en het College van Omroepen gewijzigd ‘omdat de wereld er inmiddels anders uitziet; er heerst een pandemie en de reclame-inkomsten staan onder druk’. 

De NPO belooft in januari 2021 te stoppen met spotjes rond kinderprogramma’s op tv en alle omroepsites advertentievrij te maken. 

‘Regionaal blok’

Het plan NPO3 op termijn om te bouwen tot een zender met hoofdzakelijk regionale programma’s is ook van tafel. In plaats daarvan komt er vanaf januari elke werkdag van 6 tot 8 uur ’s avonds een ‘regionaal blok’ op tv-zender NPO2. Daarin is een selectie te zien van nieuws uit verschillende regio’s en programma’s van nationale omroepen met een regionaal karakter. De minister noemt dit ‘een begin’. 

De centrale gedachte van de minister is onveranderd: de NPO wordt zo minder afhankelijk van reclame-inkomsten, die nogal variëren en de laatste jaren fors zijn teruggelopen. Ook wil Slob dat kinderen minder met advertenties worden geconfronteerd.

Slob: ‘Vorig jaar heb ik gezegd dat ik opensta voor alternatieven, zolang de uitgangspunten van mijn plannen overeind blijven: een sterke publieke omroep met minder reclame en meer regio. Daar zijn we goed uitgekomen.’

Financiële rust

NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman waarschuwde eerder dat de plannen van Slob ‘rampzalige’ gevolgen zouden hebben voor het programma-aanbod. Ze is blij dat ‘maanden van constructief overleg tot dit resultaat hebben geleid’. 

Volgens Rijxman geven de afspraken de publieke omroep bovenal financiële rust. Dat komt met name doordat een streep gaat door het plan de reclame-inkomsten vanaf 2022 rechtstreeks naar de NPO te laten gaan, in plaats van naar het ministerie van OCW – dat hiermee een deel van het omroepbudget financiert. In dat geval zou het kabinet minder geneigd zijn tegenvallende STER-inkomsten bij te passen, was de vrees in Hilversum. 

Als het aan Slob ligt, wordt de komende vijf jaar niet gekort op het huidige minimumbudget van de NPO, schrijft hij aan de Kamer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden