Publiek van jongeren en kamelen

De schoener de Oosterschelde voer met Nederlandse en Marokkaanse artiesten langs Casablanca, Agadir en Al Hoceima. ‘De uitwisseling vond letterlijk op het podium plaats.’..

Ingesloten tussen andere schepen ligt de Oosterschelde met gestreken zeilen aan de Veemkade in de Amsterdamse Haven. Behalve een wapperende MarokkoNederland2005-vlag is er van buiten weinig te zien van de exotische cultuurreis die de ‘driemasttopzeilschoener’ net achter de rug heeft.

Maar in de buik van het gerestaureerde vrachtschip treffen Sailbezoekers de Maroc Lounge, waar muntthee geschonken wordt, waterpijp gerookt kan worden en muzikanten Nederlands-Marokkaanse optredens verzorgen. Een beeldscherm toont een toneelstuk op het strand van het Marokkaanse Agadir: jonge jochies in zwembroek kijken lachend naar de Nederlandse spelers van Sees die een nederzetting opbouwen. Floris Andrea van Sees: ‘Het was geweldig. We werden omringd door een joelende menigte van vijftienhonderd man en kamelen.’

Na een bootreis van twee maanden langs Marokkaanse havensteden is de driemaster – tijdelijk omgedoopt tot CultuurSchip – weer ‘thuis’. ‘Om de resultaten van de culturele uitwisseling tussen Nederlandse en Marokkaanse artiesten te laten zien’, zegt projectleider Bubo Damen. De reis is georganiseerd in het kader van de festiviteiten rond 400 jaar officiële betrekkingen tussen Marokko en Nederland.

Terwijl het Cultuurschip voor de kust van de moderne grote stad (Casablanca), het vakantieoord (Agadir) en het thuisfront van veel Marokkanen in Nederland (Al Hoceima) ronddreef, traden artiesten uit beide landen op een podium aan de kade op.

Een Nederlands strijk-ensemble met Esther Apituley, moderne dans in schaarse kledij van Connie Jansen Danst, mocro-pop van Kasba en house en dance van de dj's Saïf, Masri en D-Rachid uit het Amsterdamse Paradiso. Ook populaire artiesten uit de regio’s waren geprogrammeerd, onder wie Jamel Benhaddou, Amargh Fusion, Firdaws en Noumidia. Dagelijks kwamen duizenden bezoekers, bijna allemaal onder de 30, op de optredens af.

‘De Virtuoze Matrozen met hun typisch Hollandse zeeliederen waren ongekend populair, ze konden het podium niet meer afkomen in Al Hoceima’, blikt Damen terug.

De aanwezigheid van 300 duizend Marokkanen in Nederland leidt volgens Damen tot een wijziging van beide culturen. ‘Dat is een heel dynamisch proces, de taal verandert, maar ook muziek en dans.’ Met een keur aan artiesten heeft Damen dit proces zichtbaar willen maken in Marokko. ‘De artiesten zijn samen gaan optreden, de uitwisseling vond letterlijk op het podium plaats.’

Terug in Amsterdam treden artiesten als Kasba en de Virtuoze Matrozen nu aan boord van de driemaster op voor Nederlands publiek. Behalve muziek, is er een lees-estafette met Marokkaanse poëzie en verhalen en debatten met de Nederlandse Marokkanen Tarik Youssef en Naima Zefzafi, feministe en voorvechtster van de Berbertaal Amazight.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden