Publiek is geen speelbal bij verhandeling van Fura

Theater..

Annette Embrechts

Eindhoven Zelfs mensen die zelden naar het theater gaan, hadden het erover – met dank aan het NOS Journaal dat vrijdag naar Brabant afreisde om de spectaculaire overvalscène te filmen. In Eindhoven speelde de Spaanse spektakelgroep La Fura dels Baus dit weekeinde het gijzelingsdrama na, dat eind oktober 2002 in het Dubrovka Theater in Moskou aan 170 mensen het leven kostte. Een terroristische rebellengroep viel toen een musicalvoorstelling binnen en hield publiek en acteurs onder schot, totdat de Russische geheime dienst na drie dagen de gijzeling beëindigde met geheimzinnig gas.

Zo ver kwam het in het Parktheater niet. Iedereen wist dat hij na twee uur weer veilig buiten zou staan. Toch blijft het schrikken als plots geweerschoten klinken en gemaskerde mannen met kalasjnikovs naast je opduiken. De (im)pressie is door La Fura goed voorbereid: het podiumbrede filmscherm toont beelden van beveiligingscamera’s door heel het Parktheater. Overal houden terroristen de wacht.

De inval gebeurt wanneer Poesjkins toneelstuk Boris Godunov een eindje op streek is. Tegen een indrukwekkende achterwand van gefilmde balkon- en massascènes is net de nagespeelde machtsgreep te zien van Godunov die een 7-jarige tsarenzoon laat vermoorden om de troon in te pikken. Later volgen nog een paar scènes uit de kroniek, als flitsen tijdens de gijzeling, over de wroeging van Godunov.

Gaandeweg wordt de analogie duidelijk tussen de psychologische motieven van de terroristenleider en die van Godunov. Beide eisen het recht op als generatie geschiedenis te schrijven. Onder de rebellen steken fundamentele meningsverschillen de kop op. De strijd kost offers. Een vrouwelijke terrorist heeft echtgenoot en zoon verloren en wordt door de baas seksueel belaagd. Een jongere volgeling pleegt op haar 20ste haar eerste moord.

In het Spaans speelt La Fura de politieke discussies stevig uit, met Nederlandse boventiteling. Clausewitz komt langs (‘Oorlog is politiek met andere middelen’), alsook corruptie binnen machtsbolwerken, onfrisse belangen en het verraad van afvalligen. Op doek zien we politici vergaderen over de eisen van de gijzelnemers.

Ondanks de levensechte overvaltechnieken voelt het publiek zich geen speelbal. Meer dan een spektakel is Boris Godunov een theoretische verhandeling. Niet makkelijk om te volgen, taai ook soms, met dat typische Furiaanse grove geschut. Maar wel belangrijk en interessant.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden