PTT Telecom moet stoppen met kortingen

PTT Telecom moet voor 1 augustus stoppen met een groot deel van zijn kortingsregelingen voor de zakelijke markt. Volgens Opta, de onafhankelijke toezichthouder op de telecomsector, doet het bedrijf met drie abonnementen voor bedrijven aan prijsdumping....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Bovendien moet PTT Telecom de kiescode voor Unisource, het internationele telecombedrijf voor zakelijke gebruikers waar PTT zelf onderdeel van uitmaakt, van Opta op korte termijn wijzigen. Dat nummer kreeg Unisource al in 1995, terwijl de concurrentie pas onlangs dezelfde snelle codes kreeg.

Dat betekent dat PTT Telecom en Unisource in hoog tempo bedrijfscentrales moeten aanpassen. Volgens Opta wist PTT al veel langer dat de code niet langer mocht en had het bedrijf eerder moeten beginnen met omnummeren.

Een woordvoerder van Versatel meent dat PTT Telecom nog maar een week heeft de tijd om zijn centrales aan te passen. Maar PTT Telecom heeft nog juridische mogelijkheden om tegen de uitspraak in beroep te gaan.

PTT's concurrenten Versatel en TelFort klaagde twee jaar geleden al in Brussel, en later bij Opta, tegen de bevoordeling van Unisource. Versatel overweegt, nu er een uitspraak is in de slepende procedure, een schadeclaim in te dienen.

Volgens Europese en Nederlandse regels moet PTT Telecom als voormalige monopolist en dominante marktpartij zijn telefoontarieven op de gemaakte kosten baseren. Dat moet voorkomen dat het bedrijf concurrenten uit de markt drukt nog voor ze goed en wel begonnen zijn.

Het telecombedrijf ontkent onder de kostprijs te werken. PTT zegt volgens de 'tekort-opslagmethode' korting te geven aan klanten die veel gesprekken voeren over dezelfde aansluitlijn. Dat kan volgens de PTT omdat ze na een bepaald aantal belminuten niet meer bij hoeven te dragen aan de vaste kosten van die lijn.

Dat systeem gaat volgens Opta echter niet op bij de drie gewraakte regelingen. Het gaat om CountryLine (voor bedrijven die maximaal drie landen veel bellen), Corporate Plan (voor een combinatie van vestigingen van zo'n bedrijf) en Termijnopties (hoe langer de bedrijven de twee genoemde regelingen gebruiken, des te groter de korting).

Volgens een eigen onderzoek van Opta, op basis van door de PTT geleverde cijfers, mag Telecom per aansluitlijn maximaal 22 à 23 procent korting geven zonder de regels te overtreden. Alleen PTT's vierde belangrijke kortingsregeling Worldline lijkt daar volgens de toezichthouder aan te voldoen.

PTT Telecom hoopt een verbod alsnog af te wenden in een gesprek dat het binnenkort heeft met de toezichthouder. Het bedrijf vindt het vreemd dat Opta de kortingsregelingen nu al wil verbieden, terwijl er nog een discussie loopt over hoe PTT Telecom zijn kosten berekent.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden