Providers toch verplicht tot beveiliging klanten

Ondanks verzet van de internetaanbieders wil de Opta providers toch aansprakelijk gaan stellen voor de veiligheid van hun klanten.

Dat heeft de onafhankelijke toezichthouder voor de post- en telecommarkt laten weten bij de presentatie van zijn jaarverslag. De Opta stuurt deze week nog een brief naar de directie van de providers met het verzoek zo snel mogelijk aan te geven wat voor maatregelen ze nemen om abonnees te vrijwaren van virussen, spam en andere malware.

‘Als daar voor het einde van dit jaar geen afdoende antwoord op komt, zullen we samen met het ministerie van Economische Zaken maatregelen treffen’, zegt Daphne Braal, hoofd van de afdeling consumentzaken.

Vorig jaar april liet de Opta de providers weten een aantal beveiligingsverplichtingen op te willen leggen, zoals het aanbieden van virus- en spamfilters voor e-mail, het blokkeren van ‘poorten’ die worden misbruikt door hackers en spammers en het benaderen van klanten waarvan de computer via internet wordt ‘gegijzeld’. Ook zouden providers voorlichting moeten geven aan abonnees over dreigingen en hoe ze zich daar tegen kunnen beschermen.

Kritiek
De mogelijke ‘zorgverplichting’ kwam de Opta op kritiek te staan, onder meer van KPN-dochter Xs4all. Technisch directeur Simon Hania sprak van een ‘reguleringscircus’ voor maatregelen die bij elke goed opererende provider in Nederland allang genomen zijn.

Hania wees er ook op dat de bron van de meeste onveiligheid niet bij de internetaanbieders zit, maar ‘bij buitenlandse serviceproviders, buitenlandse softwareleveranciers en buitenlandse gebruikers’. De bevoegdheid van de Opta houdt bij de Nederlandse grens op, aldus de Xs4all-directeur. ‘Je zet Nederlandse bedrijven op achterstand ten opzichte van aanbieders, die vanuit het buitenland Nederlandse klanten bedienen.’

Voorzitter Chris Fonteijn verweerde zich tegen kritiek dat de Opta providers wel wil verplichten tot beveiligingsmaatregelen, maar geen eisen stelt aan de bereikbaarheid van netwerken. Twee weken geleden werden tienduizenden KPN-klanten gedupeerd door een storing in het adsl-netwerk, die hen in sommige gevallen drie dagen afsneed van internet.

‘Op dit terrein heeft de Opta gewoonweg geen bevoegdheden’, aldus Fonteijn. Volgens hem moet de marktwerking hier zijn werk doen. ‘Er is volop concurrentie op de markt voor breedbandinternet. Wie niet tevreden is over de service van zijn provider, kan naar een ander overstappen.’

Concurrentie
De Opta zal deze zomer voorstellen doen om de zakelijke telecommarkt open te breken. Hier is KPN, anders dan in de consumentenmarkt, nog vrijwel heer en meester, met een marktaandeel van 80 tot 85 procent.

De Opta gaat bekijken of er iets moet gebeuren aan de tarieven waartegen andere aanbieders op de zakelijke markt bouwstenen voor hun diensten inkopen bij KPN, aldus Remko Bos, hoofd van de afdeling markten. ‘KPN mag bijvoorbeeld bij zijn breedbandtarieven niet onder een bepaalde benedengrens gaan zitten, omdat andere aanbieders anders niet meer kunnen concurreren.’ Misschien dat de Opta besluit om daarin onderscheid te maken tussen de consumenten- en de zakelijke markt.

Compliance
Voorzitter Fonteijn wuifde bij de presentatie kritiek weg op de compliance-overeenkomst die de Opta onlangs sloot met KPN. Daarbij belooft KPN scherp in de gaten te houden of het bedrijf zich als aanmerkelijke marktmacht wel aan alle regels houdt. De Opta ziet meer heil in het voorkomen van overtredingen dan het achteraf aanspannen van procedures en het uitdelen van boetes.

Volgens Fonteijn houdt de compliance-overeenkomst geen versoepeling in van het toezicht. ‘Het is juist een versterking van ons arsenaal aan middelen. Het kan zijn dat als KPN wordt betrapt op een opzettelijk overtreden van de regels we een zwaardere boete opleggen.’

Postmarkt
De Opta neemt geen standpunt in over het uitstel van de liberalisering van de postmarkt, waartoe het kabinet onlangs besloot. Marktleider TNT houdt voorlopig het alleenrecht op de bezorging van poststukken onder de 50 gram, tot groot ongenoegen van zijn veel kleinere concurrenten.

‘Economisch gezien is er geen aanleiding om de liberalisering uit te stellen’, zegt Fonteijn. ‘Maar het wel of niet liberaliseren is meer een politiek vraagstuk, over zaken als de cao en of andere Europese landen ook hun postverkeer openstellen. Daar hebben we als Opta geen mening over.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden