Protest tegen internetplan NPO

Omroepen als BNN-VARA en MAX en programmamakers zijn ontstemd over de digitale plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Daarin worden 550 van de 600 programmasites geschrapt. Ook het aantal themakanalen wordt verminderd. Themakanaal NPO Doc is een handtekeningenactie begonnen tegen de dreigende opheffing.

Baas en presentator van Omroep MAX, Jan Slagter. Beeld anp

De raad van bestuur van de NPO, bestaande uit Henk Hagoort en Shula Rijxman, wil een centraler internetbeleid, waarbij alleen websites die meer dan 100 duizend unieke bezoekers per maand trekken mogen blijven bestaan. Bovendien is het de bedoeling dat programma's voortaan alleen terug zijn te kijken via NPO.nl. 'Het komt er op neer dat er alleen programmagegevens op een omroepsite mogen staan', zegt Gerard Timmer, directeur van BNN-VARA. 'Alsof een fan van Feyenoord telkens naar de site van de KNVB moet. Dat werkt niet. De NPO zegt dat jongeren en diversiteit belangrijk zijn, maar in het huidige voorstel vallen hiphopkanaal 101barz en humor.tv weg. Zo jaag je jongeren weg bij de publieke omroep en laat je talentontwikkeling varen.'

Ook Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, is boos. 'Ik weet niet welk probleem we nu aan het oplossen zijn. Je móet juist overal online zijn, the sky is the limit. Dit is voorsorteren op een NPO zonder omroepen.' Slagter overweegt juridische stappen wanneer de NPO niet luistert naar de kritiek. 'We zijn een mediabedrijf maar mogen straks geen video's meer laten zien op de eigen site. Dat is toch te gek voor woorden.'

Handtekeningenactie

VPRO-directeur Lennart van der Meulen noemt het belachelijk dat 'een omroep niet zou mogen doen en laten wij hij wil op zijn eigen site'. 'Daarmee tast je de vrijheid van informatie aan.' Het grote voordeel van internet is volgens hem dat je je publiek kunt opzoeken. 'De NPO wil juist een gesloten omgeving bouwen. Wij denken dat dat mislukt.'

De redactie van themakanaal NPO Doc is een handtekeningenactie begonnen onder de leus 'Stop de afbraak'. De documentairezender, die nu ook eigen producties maakt, voelt zich 'bedreigd' door de nieuwe plannen. Daarin is ruimte voor slechts vijf themakanalen.

Internetontwikkelaar Hay Kranen, die werkte aan sites als Geschiedenis24 en 3voor12, vraagt zich af welke richting de NPO op wil met haar nieuwe internetbeleid. 'De kijker heeft er geen enkel voordeel bij dat het aanbod maar op één platform getoond wordt. Op internet moet je zijn waar de mensen zijn. Zit je publiek op Facebook? Zet je video's op Facebook. Zit de jeugd op Snapchat? Zet je nieuws op Snapchat.'

De NPO noemt de kritiek 'niet onverwacht', maar benadrukt dat ze wil 'proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen'. In juni presenteert de raad van bestuur het definitieve beleidsplan voor de periode 2016-2021.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden