PODCAST

Promoveren met Almere gaat óók over het zelfbeeld van een beschimpte stad ★★★☆☆

De Volkskrant luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er welke week een. Vandaag: achter de schermen bij voetbalclub Almere City FC, dat dit seizoen weer hoop koesterde op promotie naar de eredivisie.

Promoveren met Almere podcast Beeld
Promoveren met Almere podcast

Geen geschiedenis, geen duidelijke, eigen identiteit en een beetje een lachertje: de vooroordelen die in het voetbal klinken over Almere City FC zijn een ware echo van de beeldvorming over de stad zelf.

Maar de eerstedivisieclub is ver gekomen sinds deze in 2005 als FC Omniworld betaald voetbal ging spelen in een tochtig ‘stadionnetje’ en zijn fans praktisch moest smeken de wedstrijden bij te wonen (veel Almeerders gaven als ex-Amsterdammers de voorkeur aan Ajax). De kieren van het stadion werden gedicht, er kwam een trouwe schare supporters en het bescheiden clubbudget groeide tot enkele miljoenen euro’s.

De club maakte dit seizoen zelfs, net als in voorgaande jaren, een serieuze kans om te promoveren naar de eredivisie. In de podcast Promoveren met Almere volgt journalist Wouter Bouwman de club van binnenuit in haar poging die ultieme ambitie te vervullen. In een serie reportages en interviews met spelers, fans en medewerkers schetst Bouwman een heel aardig portret van de jongste club in het betaald voetbal.

Promoveren met Almere

Sport

★★★☆☆

Een serie van Wouter Bouwman voor NPO Radio1 (BNNVara).

Te luisteren op Spotify en andere platforms.

Bouwman, die bij Radio 1 onder meer Bureau Sport presenteert, grijpt de promotiedroom bovendien aan om het zelfbeeld van Almere te onderzoeken. Want net als de club heeft de stad zijn treurige imago nooit helemaal van zich af weten te schudden. Al is Almere inmiddels een kleine vijftig jaar oud, het blijft voor menig buitenstaander die plek ‘waar je niet dood gevonden wilt worden’.

Op dat soort beschimpingen reageert de Almeerder inmiddels eerder schouderophalend dan gekwetst, en voor fans van de club is het niet anders. Het zelfvertrouwen is duidelijk gegroeid, het is alleen nog een beetje zoeken naar de eigen identiteit. Even veelzeggend als aandoenlijk is een fragment waarin Bouwman een bezoek brengt aan de lokale bierbrouwer, die het idee achter clubbiertje ‘Ally’ verklaart: ‘We wilden de trots en de link met onze stad duidelijk maken. Want welke traditionele smaak of kleur hebben we nou eigenlijk in Almere? We hebben geen eigen koekje, of zoiets.’

Ondertussen raakt promotie voor Almere City FC met elke nieuwe aflevering verder uit zicht (Bouwman voelt zich bijna bezwaard het allemaal te registreren). Afgelopen zaterdag vervloog de laatste hoop: in de play-offs werd Almere verpletterd door NEC. Maar eredivisie of niet, de erkenning voor de club is duidelijk groeiende. Daar is ook deze podcast een bewijs van.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden