Column Film volgens Beekman

Prinses Diana, Barbie en Quentin Tarantino trekken allen de aandacht deze week in de filmwereld

Stelling: Een prinses die warm loopt voor een zoenscène met Kevin Costner in een vervolgfilm, dat zagen we nog niet

Het was een week vol concurrerend, bij vlagen verwarrend filmnieuws.

Te beginnen met Bero Beyer. Die verruilt zijn droombaan als IFFR-directeur – de wereld rondvliegen om buitenlandse filmmakers naar Rotterdam te lokken – voor de penibele positie van Filmfondsdirecteur; dagelijks aanspreekpunt voor een paar honderd ontevreden Nederlandse regisseurs, scenaristen en producenten. Opsteker: de makers van Soof kondigden prompt Soof 3 aan, voor 2020. Zo heeft Beyer nu al de zekerheid van stijgende bezoekersaantallen.

Een dag later domineerde Kevin Costner het (Britse) filmnieuws, met zijn uitspraken over prinses Diana. Kort voor haar onfortuinlijke dood was ze van plan een hoofdrol te spelen in The Bodyguard 2. Als opvolger van Whitney Houston, die in het eerste deel de bescherming genoot van Costners lijfwacht. Diana belde zelfs al over de romantische scènes, zegt Costner. ‘Ze vroeg: krijgen we dan ook een kusscène? En ik zei yeah, er zit wel wat van dat in.’

Denk er vooral van wat u wilt. Maar een prinses die warmloopt voor een zoenscène met Kevin Costner in een vervolgfilm, dat zagen we nog niet. En gaan we ook niet zien.

Barbie kwam een dag later onder de aandacht, als slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Of eigenlijk twee barbies, namelijk de poppen die in Toy Story 2 (1999) worden bepoteld door de morsige oude speelgoedmijnwerker Stinky Pete: hij kan wel regelen dat ze een rolletje krijgen in Toy Story 3, mits… Het nieuws was dat Pixar/Disney deze blooperscène op de heruitgave heeft geschrapt. Sommige mensen spreken van geschiedvervalsing.

Ook Quentin Tarantino trok de aandacht. De 56-jarige cineast, die eerder beloofde na zijn tiende speelfilm met pensioen te gaan, stelt dat hij mogelijk per direct al stopt, mits Once Upon a Time in Hollywood (z’n negende, deze zomer in de bioscoop) ‘héél goed’ valt. De duur van zijn carrière ligt nu in de handen van zijn fans.

In de Franse filmpers hield men zich bezig met de (Franse) filmrel van het jaar: hoe het verder moet met de al of niet vrijwillig tot stand gekomen veertien minuten lange cunnilingusscène uit Mektoub, My Love: Intermezzo, met actrice Ophèlie Bau. Bau liep in Cannes nog wel over de rode loper, maar bleef (ontevreden?) weg van de vertoning. Regisseur Abdellatif Kechiche heeft de 26-jarige actrice nu middels een (boze) brief aan haar agent uitgenodigd zich met hem over de (her)montage te buigen. ‘Ze mag me wijzen op wat haar zo schokt, in haar nieuwe preutsheid.’ 

Tot slot een ondergesneeuwd feitje uit een bericht van The Academy of Motion Picture Arts, die jaarlijks de Oscars toekent. Deze week werden de nieuwe leden bekendgemaakt. Het Oscarbastion (inmiddels tienduizend stemmers) ging de afgelopen jaren voortvarend te werk om de hegemonie van oude bleke mannen te doorbreken, maar heeft óók een invitatie doen uitgaan aan Jean-Louis Trintignant (88). De acteerreus (Il conformista, Amour) speelt nog in het theater en is beschikbaar voor speelfilms, mits de regisseur Michael Haneke heet. De Franse ster waakt voortaan ook over de Oscars, voor zo lang het nog duurt. 

Dat is goed (film)nieuws.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden