FilmrecensiePeninsula

Pretentieloos Peninsula is vermakelijke pulp ★★★☆☆

Een zombiepandemie staat in de juiste handen nog steeds garant voor fris filmentertainment, bewees de Zuid-Koreaanse regisseur Sang-ho Yeon met Train to Busan (2016). De vaak zo uitgekauwd opgediende ondoden gingen tekeer op nieuw en handig beperkt terrein, aan boord van een trein onderweg naar een quarantainezone in de stad Busan. Daarbij werd Yeons actiefilm gevoed met politieke strubbelingen tussen Noord en Zuid. Ondanks het kleine productiebudget (7,2 miljoen euro) scoorde hij een internationale hit (opbrengst bijna 85 miljoen euro).

Over het onvermijdelijke vervolg, dat ondanks de echte pandemie vorige maand in Zuid-Korea in première ging en het daar gezien de omstandigheden vrij aardig deed, is vooral te zeggen dat het nauwelijks een vervolg kan worden genoemd. Vier jaar na dato zijn de Korea’s vrijwel van de kaart geveegd en focust Yeon zich – in een geslaagde poging om radicaal te breken met het eerste deel – op een groepje overlevenden en hun zoektocht naar een auto waarin 20 miljoen dollar aan cash zou zijn verstopt. Het probleem: het voertuig staat diep in zombieterritorium. De oplossing: zombies schijnen aan nachtblindheid te lijden. Welja.

Wie de rommelige en onnozele plot voor lief neemt, en accepteert dat Yeon de teugels in tegenstelling tot zijn voorganger een film lang laat vieren, krijgt met Peninsula vermakelijke pulp voorgeschoteld. De actie is excessief en kleurt zeker naast vergelijkbaar groot opgezette films fijn buiten de lijntjes. Waar overmatig gebruik van computereffecten doorgaans stoort, zorgt het hier voor een lekker uitbundige stripboekesthetiek. Ook het Mad Max-achtige postapocalyptische decor, vanwege wederom budgettaire beperkingen vooral ’s nachts te bewonderen, is genietbaar.

De lat had best hoger gemogen, in Peninsula. Tegelijk laat Yeon zien hoe ver de commerciële Zuid-Koreaanse genrefilm is in vergelijking met, ik noem maar wat, soortgelijk rechttoe-rechtaan werk uit Hollywood. Dit is een pretentieloze bullshitfilm die weigert zich in genrehokjes te laten vangen - daar valt het nodige van te leren.

Peninsula

★★★☆☆

Horror