InterviewDéfano Holwijn

Presentator Défano Holwijn: ‘Als ik mijn werk kon doen én anoniem mocht blijven, zou ik daar direct voor tekenen’

null Beeld Frank Ruiter
Beeld Frank Ruiter

Wat zijn dit voor vragen? Zes dilemma’s voor Défano Holwijn (28), presentator van de populaire liveshow FC Avondklok op Instagram.

Avondklok: rellen of gehoorzamen?

‘De avondklok is voor veel mensen een opeenstapeling van dompers, dus ik snap dat er wordt geprotesteerd. Maar rellen en stenen door ruiten gooien, zoals twee weken geleden, is onnodig. Ook ik, als influencer met 330 duizend jonge volgers, heb daarin een verantwoordelijkheid. Dus als ik zeg: jongens, je moet stoppen met rellen, weet ik dat dat er op z’n minst even naar wordt geluisterd.

‘Vanuit mijn woonkamer presenteer ik sinds 20 januari dagelijks een liveshow op Instagram, FC Avondklok. Het is een manier om samen de avond door te komen. Het enige wat ik nodig heb is een statief en telefoon. Zodra ik live ga, ontvangen mijn volgers een notificatie. Ongeveer honderdduizend daarvan schakelen in.

‘Je kunt de twee uur durende show vergelijken met een open podium, iedereen mag zich melden. Gasten videobellen dan in. Ze mogen alles doen: rappen, dansen of hun gevoelens uiten. De een vertelt over zijn spierziekte, de ander reciteert uit de Koran. Als host ben ik op zoek naar de ‘jackpot’: iemand met een hoge entertainmentwaarde. Wie bij de kijkers niet bevalt is WGL: ‘weg gone loesoe’.

‘Regelmatig komen er ook BN’ers in de show, zoals voetballer Memphis Depay, rapper Boef, zanger Frenna of influencer Anna Nooshin. Ook zij komen dan in beeld. De kijker weet nooit wie er langskomt, dat maakt de show onvoorspelbaar.

‘Vorige week had ik de 10-jarige Savio uit Rijssen te gast. Zodra hij begon te rappen, wist ik: dit is de jackpot. Hij was zó getalenteerd. Andere media pikten het op en nog diezelfde week zat hij in het Jeugdjournaal en aan tafel bij Op1. Hij gaat nu samenwerken met Boef en een eigen studiosessie opnemen bij 101Barz (het hiphopplatform van BNNVara, red.). Als ik dat zie gebeuren, krijg ik een big smile. Er is in Nederland meer talent dan platform. Ik probeer daar met de liveshow verandering in te brengen.’

Zuidoost of Oud-Zuid?

‘Amsterdam-Zuidoost. Ik ben er opgegroeid, het is een echte mengelmoes: er wonen Nederlanders, Surinamers, Antillianen, Ghanezen, Marokkanen, allemaal in dezelfde wijk. Ik was 12 jaar oud toen ik erachter kwam dat dat niet de norm was.

‘Als scholier ging ik vanuit de Bijlmer naar het vwo op het Hervormd Lyceum Zuid, een chique school in Oud-Zuid. Dat leek mijn moeder een goed idee, mijn oudere zussen hadden hetzelfde gedaan. Toen ik daar als koter aankwam, kreeg ik een cultuurshock. De gekleurde leerlingen waren op één hand te tellen. In de klas zat ik met kinderen van bankiers of profvoetballers. Ze hadden geld, en dat werd uitbundig getoond. Ik had nog nooit zoveel Woolrich-jassen en Vespa-scooters bij elkaar gezien.

‘Op een dag kwam ik met een durag over mijn haar naar school, een soort panty. In Zuidoost weet iedereen: dat is om je kroeshaar te beschermen zodat het niet pluist. Maar in de klas werd er geroepen: ‘Wat de fuck heb je op je hoofd? Het is net een condoom.’ Ik voelde me er steeds minder thuis. Binnen een jaar was ik weer terug op een school in de Bijlmer. Dat was een warm bad. Ik was niet meer automatisch ‘de ander’.’

De beste leerschool: School voor Journalistiek of Facebook?

‘Toen ik 16 was, begon ik dagelijks filmpjes te posten op Hyves. Ik zette op mijn slaapkamer de telefoon tegen een bureaulamp en begon mezelf te filmen. Mijn filmpjes hadden voor scholieren herkenbare onderwerpen: ik maakte grapjes over blackberry’s, of ik besprak tien dingen die brildragers meemaken. Het waren korte sketches, en die sloegen aan. Met minimale middelen kreeg ik vijfduizend likes per filmpje. Vanaf dat moment wist ik: ik kan presentator worden.

‘Na de middelbare school nam ik een tussenjaar. Hyves was inmiddels passé en ik ging verder op Facebook. Binnen een jaar had ik honderdduizend volgers. Ik werd toen door burgemeester Cohen uitgenodigd in zijn ambtswoning aan de gracht. Hij organiseerde een lunch voor een aantal bekende Nederlanders. Ik dacht: ik ben gewoon een jongen uit de Bijlmer die filmpjes maakt op internet. En nu zit ik te lunchen met voetballer Daley Blind, presentator Arie Boomsma en rapper Vjeze Fur.

‘Al die tijd realiseerde ik me dat ik met de video’s maar wat aanklooide. Ik had best een goede intuïtie, wist welke onderwerpen zouden aanslaan, maar het was vallen en opstaan. Ik kreeg geen tips of begeleiding, terwijl ik dat wel kon gebruiken. Na het tussenjaar schreef ik me daarom in op de School voor Journalistiek in Utrecht.

‘Na de eerste lessen kwam ik erachter hoe erg die opleiding gefocust was op traditionele media. Ik leerde daar hoe je een krantenartikel opstelde. Geen vaardigheid waar ik direct iets mee kon. Na een half jaar ben ik gestopt.’

Roem of onbekendheid? (1)

‘Bij de dingen die ik doe, hoort nu eenmaal een bepaalde aandacht en bekendheid. Maar als ik mijn werk kon doen én anoniem mocht blijven, dan zou ik daar direct voor tekenen. Banksy heeft dat goed aangepakt: hij doet leuke dingen en het grote publiek heeft geen flauw idee wie hij is. Daar fantaseer ik soms over: wat als ik nou vanaf het begin af aan een masker had gedragen in mijn filmpjes. Dat zou ideaal zijn geweest.

‘Ik waan me niet snel onbespied. Mensen herkennen je op straat en willen iets van je: selfies of een praatje. En ik wil ze dat ook geven. Als iemand me groet, wil ik de beste versie van mezelf zijn. Elke keer weer. Want als je tegen iemand zegt: ‘nu even niet’, dan denkt-ie niet: o, Défano heeft vast een drukke dag. Die gaat naar huis en denkt: Défano is een lul.

‘Ik ging een poos terug met vrienden naar Antwerpen. Daar had ik weken naar uitgekeken: lekker een paar dagen door de stad lopen zonder na te hoeven denken wat vreemden van me zouden vinden. We slenterden amper vijf minuten door de stad en er kwamen al kinderen naar me toe voor een handtekening. Toen baalde ik: waarom had ik dit zelf niet voorzien? België is om de hoek.’

Humberto Tan of Kevin Hart?

‘In 2017, toen Humberto Tan nog RTL Late Night presenteerde, ben ik een jaar zijn verslaggever geweest. Ik deed bij een filmpremière bijvoorbeeld de korte interviews op de rode loper. Of wanneer Arjen Robben weer een schitterende wedstrijd had gevoetbald in Duitsland, ging ik met een cameraploeg naar zijn jeugdclub om verhalen op te halen. Ik ben blij met die kans bij Late Night. Ik leerde daar voor het eerst in een team werken; tot die tijd had ik vooral in mijn eentje geproduceerd.

‘Ik kijk het meest op naar Kevin Hart. Hij doet zo veel dingen tegelijkertijd. Kevin is niet alleen comedian, maar ook Hollywoodacteur en filmproducent.

‘Zelf heb ik ook altijd verschillende dingen willen doen. Zo ben ik, naast presenteren, een jaar geleden ook begonnen met het maken van muziek. Ik heb inmiddels een ep uitgebracht, een 101Barz-sessie gedaan en zes singles geproduceerd. En ik heb de afgelopen jaren rolletjes gespeeld in Nederlandse bioscoopfilms, zoals Misfit en F*ck de Liefde.

‘Als je veel onderneemt, is het belangrijk om eerlijk tegen jezelf te blijven. Ik ben geen groot acteur en ga geen Gouden Kalf winnen. Dus mijn focus blijft presenteren en muziek.’

‘Dat een tv-carrière tot nu toe nog niet van de grond is gekomen, komt mede doordat er wordt neergekeken op sociale media.’ Beeld Frank Ruiter
‘Dat een tv-carrière tot nu toe nog niet van de grond is gekomen, komt mede doordat er wordt neergekeken op sociale media.’Beeld Frank Ruiter

Roem of onbekendheid? (2)

‘Een paar jaar terug kwam er een seksfilmpje van mij online. Ik weet nog steeds niet hoe dat de wereld in is gekomen. Het filmpje had zich al verspreid, dat was vreselijk gênant. Ik stond op het punt uit te gaan en dacht: ik kan mezelf nu opsluiten en een paar weken schuilen, maar dan stel ik de confrontatie met andere mensen alleen maar uit. Shit happens, dacht ik, ik moet door. Toen ben ik alsnog de deur uitgegaan.

‘Mijn moeder zei: zie dit als een les, aan roem kleven ook nadelen. Als je niet bekend was, was dat filmpje helemaal niet zo interessant geweest. Sindsdien ben ik extra voorzichtig geworden. Want bij één seksfilmpje denken mensen: ongelukje. Bij twee filmpjes zien ze een patroon.’

Televisie of Instagram?

‘Ik ben op Instagram vlieguren aan het maken, net zo lang tot ik uiteindelijk kan presenteren op tv. Televisie blijft de Champions League: de budgetten zijn groter en je werkt met een redactie en camera- en geluidsmensen.

‘Dat een tv-carrière tot nu toe nog niet van de grond is gekomen, komt mede doordat er wordt neergekeken op sociale media. Ik herinner me hoe er tien jaar geleden lacherig werd gedaan over youtubers. Nu begint het besef pas goed door te dringen hoe groot het bereik is en hoeveel geld ermee wordt gegenereerd.

‘Ik heb weleens gesprekken gehad met tv-producenten. Maar ik merk dat ik niet op waarde word geschat. Ik heb 300 duizend abonnees op YouTube, 330 duizend volgers op Instagram en draai een liveshow met dagelijks 50 duizend kijkers. Ik bereik jongens en meisjes die geen talkshows bekijken of kranten lezen. Dus bied me geen broodje kaas wanneer je me wilt inhuren. Of vinden jullie het niet indrukwekkend wat ik heb gedaan?

‘Televisie is een kinderdroom, en diep van binnen voel ik: dat gaat gebeuren. Ik heb ook geen plan B. Maar alles komt op zijn eigen tempo. Tot die tijd zit ik goed op YouTube en Instagram. Maar op een dag kunnen ze niet meer om me heen.’

FC Avondklok, elke avond rond 22.00 uur via het Instagramaccount van Défano Holwijn.

Défano Holwijn

1992 Geboren in Amsterdam

2012 Best bekeken Nederlandse vlogger op videoplatform Keek

2013 School voor de Journalistiek (niet afgerond)

2015 Kennisquiz op YouTube Wat weet jij?

2017 Verslaggever RTL Late Night

2017 Journalistieke aanmoedigingsprijs AD

2017 Filmrol in Misfit

2018 Onlinetalkshow CONVO

2019 Journalistieke aanmoedigingsprijs AD (met CONVO)

2019 Filmrol in F*ck de Liefde

2020 101Barz-studiosessie

2020 Ep Punchline King

2021 FC Avondklok op Instagram

Défano Holwijn woont in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden