‘Praktijkervaring studenten te beperkt’

De regie-opleiding van de Theaterschool in Amsterdam moet per ingang van het studiejaar 2008 worden uitgebreid van een vierjarig naar een zesjarig curriculum....

Net afgestudeerde theatermakers moeten aldus beter zijn voorbereid op het regisseren in de grote theaterzalen. Nu is het aantal beginnende regisseurs dat dergelijke producties aankan te beperkt; die geringe aanwas wordt in de theaterwereld gezien als een serieus probleem.

De opleiding Theatermaker/Regie van de Theaterschool aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten beslaat nu vier jaar. Volgens het plan van Claes wordt het een gefaseerde regie-opleiding van vier jaar bachelor en twee jaar master. In die laatste twee jaar wordt de student onder auspiciën van de school geacht beroepservaring op te doen in het theatervak in de breedste zin van het woord, aldus Claes. Zijn plan geniet de steun van de directie en het College van Bestuur.

De periode van vier jaar, zegt Claes, is simpelweg te kort om de aspirant-theatermakers helemaal klaar te stomen voor ‘de grote zaal’. Hun praktijkervaring is beperkt. Een grote-zaalregie is dan een sprong in het diepe, en het risico vroegtijdig te worden afgebrand is groot. Veel jonge theatermakers trekken daarom naar de kleine zalen.

De twee master-jaren worden nu idealiter ingevuld volgens een meester-gezelstructuur, aldus Claes. De gevestigde regisseurs zouden de studenten onder hun hoede moeten nemen en aldus de kneepjes van het vak bijbrengen. Claes: ‘Ik moet direct zeggen, er is ook nu goodwill en initiatief vanuit het veld. Maar niet alleen dat veld moet problemen oplossen, de school moet zelf z’n steentje bijdragen. Vandaar dat ze de twee laatste jaar onder bescherming van de school opereren.’

Al met al moet de verlengde opleiding regisseurs afleveren die vakmanschap aan een zeer ‘eigen’ kunstenaarschap paren. De eerste vier jaar zijn dan intensief gericht op oefenen en trainen, bijbrengen van dat vakmanschap. Claes: ‘Verder wil ik zo snel mogelijk nauwe samenwerking met de andere opleidingen in de school. Liefst vanaf het eerste jaar wil ik die studenten met elkaar in contact brengen. Omdat ik namelijk vind: je leidt hier geen acteurs of regisseurs op, je leidt generáties op. Het moderne theater is veel multidisciplinairder dan pakweg twintig jaar geleden.’

Inmiddels buigen niet alleen regisseurs en artistiek leiders zich over hoe het theater van morgen er moet uitzien, maar ook acteurs, ontwerpers. Claes: ‘Je kunt ze niet snel genoeg met elkaar in gesprek brengen. Hier en daar gebeurt dat wel, maar ik wil dat intensifiëren. Structureler maken, zorgen dat er lijntjes lopen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden