Recensie Aida in concert

Prachtige uitvoering van de liedjes in Aida in Concert, maar soms is het verhaal lastig te volgen zonder de spelscènes die ertussen horen ★★★☆☆

Vooral Willemijn Verkaik zingt mooi, met uithalen zo hard dat ze grote delen van Noord-Brabant bereikt moeten hebben.

Willemijn Verkaik zingt 'Mijn pakkie an' in Aida in Concert. Beeld Elco van den Donker

Veel Nederlanders hebben warme herinneringen aan Aida, de musical (gebaseerd op de opera van Verdi) die van 2001 tot 2003 een succesvolle speelperiode beleefde in het Circustheater in Scheveningen. De voorstelling kende veel sterke punten, zoals de doorbraakrol van Antje Monteiro als  faraosdochter Amneris. Ook waren daar de liedjes van musicalduo Elton John (muziek) & Tim Rice (tekst), die na hun megahit The Lion King opnieuw een pakkende muziekscore brachten, vol stevige rock en stoere ballads. Ook een succesfactor was de vertaling van de op 30 mei overleden Martine Bijl, die vol zit met de fraaie spitsvondigheden die de musicalvertaler Bijl kenmerkten. Zoals in de muzikale ode aan kleding Mijn pakkie an. Daarin zingt Amneris prachtzinnen als ‘Luister, luister, ijdeltuiten / Echte schoonheid zit van buiten’ en ‘Laat het puikje van de incrowd / zich vergapen aan de inhoud’.

Geen gek idee dus van producent Stage Entertainment om Aida terug te brengen in een openluchtuitvoering, als opvolger van de succesvolle productie Elisabeth in Concert over keizerin ‘Sisi’, die afgelopen jaren zeer toepasselijk werd opgevoerd bij zowel Paleis het Loo als Paleis Soestdijk. Bij Aida werd als locatie gekozen voor het evenementencomplex Autotron in ’s-Hertogenbosch. Niet direct logisch, maar bij het betreden van het terrein ben je snel om: het podium is gebouwd voor een mooi meertje, en de talloze eetkraampjes en terrasjes rond dat meer zorgen voor een gezellige, zomerse ambiance.

April Darby als Aida in Aida in Concert. Beeld Elco van den Donker

Muzikaal is de avond goed verzorgd, want het grote orkest onder leiding van Maurice Luttikhuis klinkt prachtig en er zijn sterke musicalacteurs verzameld als Willemijn Verkaik (Amneris) en Freek Bartels (Radames). Maar wat al gauw een probleem blijkt is de keuze om enkel de liedjes te zingen en de spelscènes ertussen weg te snijden. Aida gaat over een driehoeksverhouding tussen de Egyptische legerkapitein Radames, zijn aanstaande vrouw Amneris en Aida, de dochter van de koning van het onderdrukte buurland Nubië. De musical speelt zich ook nog eens af in verschillende tijden. Wie dit verhaal niet meer helder voor de geest heeft staan, heeft moeite om het concert te volgen.

Wat overblijft zijn de liedjes, en die worden over het algemeen goed gebracht door met name Willemijn Verkaik, de internationaal bekende musicalster wier uithalen zo hard zijn dat ze grote delen van Noord-Brabant bereikt moeten hebben. Het ensemblenummer Mijn pakkie an is, mede ook door de oogverblindende jurken van ontwerper Addy van den Krommenacker, een kleurrijk hoogtepunt.

Ook liedjes als Moed wordt altijd beloond en het liefdesduet Ergens in de sterren blijven mooi, in de uitvoeringen van Freek Bartels en April Darby als Aida. Toch mis je hier de dramatische context en de bijbehorende emoties, waardoor het lastig is om echt geraakt te worden.

Aida in Concert

Musical

★★★☆☆