Prachtig hoe spaarzaam er wordt gespeeld en hoeveel zeggingskracht een enkele pianonoot heeft

Saxofonist-fluitist Roscoe Mitchell (77) geldt sinds de jaren zestig als een van de pioniers van de avantgardejazz. Hij speelde een voorname rol in het Art Ensemble Of Chicago, waarin hij nog altijd actief is. Vorig jaar gaf hij met vier verschillende bezettingen een concert in het Museum Of Contemporary Art in Chicago, dat nu op dubbel-cd is verschenen.

null Beeld
Beeld

Het beluisteren is een uitputtende ervaring. De stukken duren al snel een kwartier en Mitchells minimalistische aanpak in Spatial Aspects of the Sound is niet erg uitnodigend. Hierbij vergeleken klinkt veel werk van Morton Feldman bijna als weelderige barok.

Maar vooral op de tweede cd komt Mitchell los, al dan niet samen met trompettist Hugh Ragin of pianist Craig Taborn. De improvisaties worden steeds meeslepender, al klinkt er geen noot te veel. Prachtig hoe spaarzaam er wordt gespeeld en hoeveel zeggingskracht een enkele pianonoot heeft. Stilaan wordt het geluid voller, om in Red Moon in the Sky tot een climax te komen.

En als het aloude thema Odwalla klinkt, voelt het als een soort van thuiskomen.

Roscoe Mitchell

Jazz - (****)

Bells For The South Side, ECM

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden