Recensie pop

Post Malones nieuwe album is stoer vanbuiten maar melancholiek en persoonlijk vanbinnen ★★★☆☆

Post Malone, Hollywood’s Bleeding.

Post Malone

★★★☆☆

Pop

Hollywood’s Bleeding

Republic/Universal

Halverwege de week stond al vast dat Taylor Swift en Lana Del Rey de slag om de Amerikaanse albumlijsten deze week gaan verliezen van Post Malone, de onooglijke antiheld van de Amerikaanse poprap. Zijn derde album, Hollywood’s Bleeding, komt vrijdag binnen op 1.

Post Malone (echte naam: Austin Richard Post) is een baardige, volgetatoeëerde witte rapper annex redneck die zich als een zwarte rapper gedraagt. Controverse gegarandeerd. Hij is er onwaarschijnlijk succesvol mee.

Op Hollywood’s Bleeding rapt en zingt hij opnieuw songs die aan de buitenkant stoer zijn, maar vanbinnen melancholiek en persoonlijk. Hij stelt zich kwetsbaar op, zeggen de fans. Jankerig zelfmedelijden, zeggen de haters. Het is allebei een beetje waar: Post is de Hazes van zijn genre.

Hij heeft bovenal een feilloos gevoel voor pakkende hooks: Allergic, Goodbyes (met Young Thug) en Enemies zijn nog niet zulke megahits als Rockstar (2017) en Jackie Chan (2018), maar ze voelen nu al zo aan. Voor Take What You Want (waarin Ozzy Osbourne nasaal schmierend de show steelt) geldt dat ook. Ondertussen gaat Post steeds beter zingen, zo horen we door de chroomlaag van de autotune heen.

Hollywood’s Bleeding is wat te lang, maar dat was Beerbongs & Bentleys (2018) ook. Dat album werd overal, ook in Nederland, nummer 1. Kom er maar in, Post.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden