Porto is slim bedacht, maar heeft te weinig hart

Film (drama)

Gabe Klinger gebruikt in Porto drie beeldformaten, maar daardoor bevat de film iets te veel theorie en te weinig hart. Met tijdsprongen creëert Klinger een stroom dromerige herinneringen.

Drie is een dwingend getal. Gebeurt iets drie keer, dan lijkt het automatisch of er een hogere macht aan het werk is.

Zo redeneren in elk geval Jake en Mati in Porto: eerst zien ze elkaar bij een archeologische opgraving, daarna op een treinstation en vervolgens komt hij haar tegen in een café. Het is het soort toeval waardoor deze volslagen vreemden onherroepelijk naar elkaar toe worden getrokken. Alsof het zo had moeten zijn.

Maar dat is niet het geval in Porto. De film volgt Jake en Mati tijdens de gepassioneerde nacht die volgt en laat zien hoe alle romantische dromen verdampen als het ochtendlicht en de dagelijkse realiteit hun wereld binnen kruipt.

Porto is het fictiefilmdebuut van Gabe Klinger, een hoogleraar filmstudies en voormalig filmcriticus. Geen wonder dus dat Porto wel een eerbetoon lijkt aan films van regisseurs als, onder anderen, Godard en Rivette. Ook doet het denken aan de klassieker Before Sunrise, waarin ongeveer hetzelfde gebeurt tussen twee hoofdrolspelers in een vreemde stad.

Porto
Drama
Regie: Gabe Klinger
Met: Anton Yelchin, Lucie Lucas
76 min, in 3 zalen.

Klinger springt heen en weer in de tijd en creëert eigenlijk een stroom dromerige herinneringen met nu en dan plaatjes van shots. Hij deelt de film op in drie hoofdstukken (Jake, Mati en Jake & Mati) en gebruikt drie beeldformaten. Het is slim bedacht allemaal, maar Porto is daardoor iets te veel theorie en krijgt iets te weinig hart.

Dat ligt ook aan de personages. Acteur Anton Yelchin, die vorig jaar overleed na een ongeluk en hier is te zien in een van zijn laatste optredens, kan zijn tanden nog wel in zijn rol zetten. Maar Lucie Lucas, met haar Franse tongval, wordt nooit meer dan een mannenfantasie: een ongrijpbare, donkerharige, gepassioneerd rokende Brigitte Bardot die als een blok valt voor een wat niksige man en dan ook nog verklaart nog nooit zó te zijn klaargekomen.

Geloofwaardig is dat niet, maar Porto wil ook juist een ode zijn aan de gedroomde liefde.

Lees ook het interview met Gabe Klinger:

'Het is heel lastig geworden om naar mijn film te kijken'
Zijn hoofdpersoon Anton Yelchin kwam te overlijden. Regisseur Gabe Klinger vertelt hoe die gebeurtenis een onuitwisbare invloed had op zijn film Porto. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.