Review

Porpora: L'amato nome zit vol inventiviteit en variëteit

CD (klassiek) - Stile Galante

De Napolitaan Nicola Porpora was een jaartje jonger dan Bach en Händel. Hij genoot internationale bekendheid en had enige tijd de jonge Joseph Haydn als leerling onder zijn hoede.

Zijn oeuvre omvat ruim veertig opera's, die je nooit meer hoort, maar die best wel eens de moeite waard zouden kunnen zijn, afgaand op zijn Cantates Opus 1, een bundel muziek die in weerwil van het opusnummer verscheen in 1735, toen de componist al tegen de 50 liep. Aanleiding voor de publicatie was zijn bezoek aan Engeland, waar hij een plaatsje aan het muziekfirmament hoopte te bemachtigen naast Händel - wat niet lukte.

Op het eerste gezicht is er weinig dat de twaalf cantates van elkaar onderscheidt. De ene helft is geschreven voor een hoge, de andere voor een lage vrouwenstem (of castraat). Ze zijn allemaal gebaseerd op teksten van Metastasio, waarin de liefdesperikelen van mythische personages worden behandeld. Ze bevatten telkens twee aria's, gescheiden en vaak voorafgegaan door recitatieven, en de begeleiding wordt slechts geleverd door een klavecimbel, dat dikwijls wordt ondersteund door een cello.

En toch: wat een variëteit en wat een inventiviteit! Zonder zijn barokboekje te buiten te gaan hult Porpora de tekst in weelderige melodieën en kruidige harmonieën, waarin de begeleiders doorgaans even interessante noten hebben als de protagonist. Het sprankelende Italiaanse gezelschap Stile Galante zet bovendien maar liefst vier verschillende, doch allemaal even zoetgevooisde zangeressen in, zodat elke cantate weer als nieuw klinkt.

Klassiek
Stile Galante
Porpora: L'amato nome (2 cd's)
Glossa