pop

*****..

VERBIJSTERENDE SCHOONHEID
Neil Young: Live At Massey Hall 1971. Reprise/Warner Music.

VERBIJSTERENDE SCHOONHEID
In de periode tussen het verschijnen van twee van Neil Youngs beroemdste en beste platen, After The Goldrush en Harvest had aanvankelijk nog een live-plaat moeten verschijnen. De opnamen daarvoor waren in 1971 in de Massey Hall in Toronto. Maar tot grote ergernis van producer David Briggs heeft Neil Young nooit naar de registraties willen luisteren, laat staan dat hij ze wilde uitbrengen. Young werkte door aan Harvest, dat een miljoenensucces zou blijken.

VERBIJSTERENDE SCHOONHEID
Pas 25 jaar later, toen Young een begin maakte met het ontsluiten van zijn live-archief, hoorde hij de tapes, en bleek hij naar verluidt aangedaan door de enorme zeggingskracht van het concert. En nu, weer tien jaar later, volgt er eindelijk een officiële release. Live At Massey Hall 1971 is van een verbijsterende schoonheid, en mag gerekend worden tot Youngs allerbeste platen. De mooiste liedjes die hij tot die tijd geschreven had staan erop: Ohio, Helpless, Don’t Let It Bring You Down en natuurlijk de thans wereldberoemde nummers die toen zo ongeveer live hun première beleefden: Heart Of Gold, Old Man en The Needle And The Damage Done. Young leidt ze in en voert ze uit en begeleidt zich zelf op gitaar of piano. Zo intens klinkt Young op geen enkele andere akoestische live-registratie. De plaat bezorgt je keer op keer kippenvel.

ONWEERSTAANBARE CITATEN
*****

ONWEERSTAANBARE CITATEN
LCD Soundsystem: Sound Of Silver. DFA Records/EMI.

ONWEERSTAANBARE CITATEN
Het New Yorkse LCD Soundsystem debuteerde twee jaar geleden ijzersterk met een album dat nog altijd tot hoogtepunt binnen de zogeheten punkfunk-renaissance kan worden gerekend. Rauwe rock, elektronisch aangekleed die zowel goed werkte op dansvloer, als in de concertzaal.

ONWEERSTAANBARE CITATEN
Dat het geluid van de band van James Murphy, nog verfijnder kon en dat zijn zoektocht naar een nieuw dance-geluid, dat op het debuut soms leunde op de kracht van oudere singles, nog lang niet ten einde was, bewijst Sound Of Silver.

ONWEERSTAANBARE CITATEN
Opnieuw hoor je echo’s van postpunk uit de vroege jaren tachtig, en opnieuw mixt Murphy dit met citaten van pioniers uit de elektronische muziek, van Kraftwerk tot Underworld. Maar alles klinkt zo mogelijk nog opzwepender dan op het debuut. All My Friends klinkt als een Underworld remix van The Strokes, terwijl Us And Them de afrofunk van Talking Heads zoals te horen op hun Stop Making Sense (1984) in herinnering roept. Onweerstaanbaar en een plaat die opnieuw een zeldzaam solide brug slaat tussen dance en rock ’n’ roll.

DORRE PENNENVRUCHTEN
*****

DORRE PENNENVRUCHTEN
Joss Stone: Introducing Joss Stone. EMI.

DORRE PENNENVRUCHTEN
Krap 16 jaar was Joss Stone pas toen ze drie jaar geleden debuteerde met The Soul Sessions waarop ze zwoele klassieke soul bracht. Het klonk allemaal wat ouwelijk voor zo’n jong meisje, maar het debuut en de plaat die er snel op volgde maakten van Stone een wereldster.

DORRE PENNENVRUCHTEN
Drie jaar en 7,5 miljoen verkochte cd’s verder wil Stone vooral bewijzen dat ze zelf ook een groot songschrijver is, en ze claimt dat dit de plaat is die de ware Joss Stone laat horen.

DORRE PENNENVRUCHTEN
Ze zocht toenadering tot r & b/hiphop producer Raphael Saadiq en kreeg zelfs Lauryn Hill zover een paar coupletten mee te zingen.

DORRE PENNENVRUCHTEN
Introducing Joss Stone klinkt daardoor nogal krampachtig hip en zwart, met een Stone die in elk liedje wil bewijzen de ideale verbinding tussen Amy Winehouse en Mary J. Blige te vormen. Daar had ze dan wel wat betere liedjes voor mee moeten nemen, want zelfs Saadiq kan nauwelijks uit de voeten met haar dorre pennenvruchten.

DORRE PENNENVRUCHTEN
Die vormen ook het grootste manco. Geen liedje beklijft, en Stone klinkt nergens ontspannen echt als zichzelf. Ze lijkt voortdurend haast wanhopig op zoek naar de juiste toon. Vergeefs. Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden