pop

ROBBIE WILLIAMS IN CRISIS..

**

Robbie Williams: Rudebox. EMI.

Het gaat niet goed met Robbie Williams. Zijn laatste plaat Intensive Care heeft niet veel gedaan en hoewel zijn stadiontournee deze zomer ongekend druk bezocht werd, was de indruk toch vooral dat een weinig betrokken Williams er zijn kunstje stond te doen. Het lijkt warempel wel of de man er geen zin meer in heeft, en louter en alleen om zijn platenmaatschappij nog even lekker te sarren de plaat Rudebox heeft opgenomen. Want wat is het een rommeltje op die plaat. Curieuze covers van Manu Chao en Human League worden afgewisseld met wezenloze nieuwe liedjes. Het geluid is vooral elektronisch en vaak rommelig. Bijna zou je hem volledig afserveren, maar vreemd genoeg staan She’s Madonna en het geestige We’re The Pet Shop Boys (niet ván, maar wel mét de Pet Shop Boys) – twee van de leukste liedjes die Williams in tijden heeft opgenomen – op deze plaat die ongetwijfeld de geschiedenis in zal gaan als die waarop Robbie Williams in een hopeloze identiteitscrisis verkeerde.

NB: SOUL UIT DUITSLAND!

****

Joy Denalane: Born & Raised. Sony BMG.

Je kunt veel over de Duitse popmuziek zeggen, maar niet dat ze daar een belangwekkende bijdrage aan de soulgeschiedenis hebben geleverd. Wie het tweede album van de in Berlijn woonachtige Joy Denalane opzet, zal dan ook zweren met een zangeres uit pakweg Philadelphia van doen te hebben. Maar nee, het betreft hier echt iemand die na eerder een plaat in het Duits opgenomen te hebben nu tekent voor de beste vrouwelijke soulplaat van het jaar.

Born & Raised is een plaat waarop de rauwe emotionaliteit van een Mary J. Blige gekoppeld wordt aan de ingehouden bezieling van Angie Stone. Eindelijk weer eens een zangeres die het zonder aanstellerig effectbejag (Leela James) of quasi-hippe dansbeats (Beyoncé) ook wel af kan. En dan hebben we het nog niet eens over de oorstrelende stijkersarrangementen van Larry Gold gehad. Vanavond treedt Joy Denalane op in de Amsterdamse Melkweg.

YOUTUBE-BAND VAN GROTE KLASSE

****

Alamo Race Track: Black Cat John Brown. Excelsior/V2.

Over het Amsterdamse Alamo Race Track weten we inmiddels dat ze veel bekeken worden op YouTube, en in Frankrijk populairder zijn dan in Nederland. Daar kan aan worden toegevoegd dat hun tweede album Black Cat John Brown van grote klasse is. Wat op het debuut Birds At Home uit 2003 al voorzichtig naar voren kwam, was de voorliefde voor de domerock van Joy Division en Interpol. En hoewel een gitaarpartij in The Northern Territory gekopieerd lijkt uit het werk van Joy Division, weet de band nu iedere vorm van epigonisme te ontwijken. Vooral de voortreffelijke, open en speelse productie van Frans Hagenaars voorkomt hier dat Alama Race Track raakt aan de claustrofobische sound van Interpol. De stem van Ralph Mulder klinkt vaak donker en getergd, maar er is altijd ruimte voor een leep orgeltje of een ander instrument dat Alamo Race Track laat ademen. Het is die speelsheid gekoppeld aan bezwerende melodieën die de band zo oorspronkelijk maakt.

ZOMPIGE BLUESROCK

***

Diverse Artiesten: Hard Workin’Man, The Jack Nitzsche Story Vol. 2. Ace/Munich.

Het mooie eerste deel van The Jack Nitzsche Story, dat het werk van deze legendarische leerling van producer Phil Spector in kaart bracht, kende hooguit als nadeel dat het maar bij één cd bleef. Goed dus dat er een tweede deel verscheen, Hard Workin’ Man, waarop niet alleen zijn werk met Crazy Horse en Captain Beefheart (het titelnummer) is vertegenwoordigd, maar ook Nitszsches laatste ontdekking, CC Addock. Zompige bluesrock die het verdient aan de vergetelheid ontrukt te worden. Minder urgent dan het eerste deel, maar ook hier is het weer smullen van bijna vergeten liedjes van onder anderen Timi Yuro, Bobby Vee en Frankie Laine.

Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden