Pop

****..

Amadou & Mariam: niet voor puristen
Amadou & Mariam: Welcome To Mali. Warner.

Amadou & Mariam: niet voor puristen
Dankzij de pakkende productie van Manu Chao raakte het vorige album van Amadou & Mariam, Dimanche à Bamako (2005), ook buiten de Malinese landsgrenzen bekend. Het blinde echtpaar liet er een zeer zonnige mix van popliedjes en typische Mali blues op horen. Prachtig gezongen door Mariam, en gedragen door de dansende gitaren van haar echtgenoot Amadou.

Amadou & Mariam: niet voor puristen
Welcome To Mali is muzikaal veel diverser geworden. Het door Damon Albarn (Blur, Gorillaz) geproduceerde openingsnummer Sabali zal de puristische liefhebber van West-Afrikaanse pop, dankzij alle elektronische foefjes zelfs regelrecht de gordijnen injagen. Maar Welcome To Mali is ook niet zozeer een album waarop de klassieke Mali blues centraal staat. Het is eerder een zeer rijk gevarieerd popalbum, een van de betere dit najaar. Reggae en Afropop vinden elkaar moeiteloos in Djama, een liedje dat het duo dertig jaar geleden al schreef. En er is met dank aan koraspeler Toumani Diabaté ook ruimte voor wat authentiekere Afrikaanse geluiden. Jammer alleen dat Albarn niet meer tijd kon vrijmaken om desnoods het hele album te produceren. De twee liedjes waar hij zich op Welcome To Mali mee inlaat, smaken naar veel meer.

Gebabbel voor de echte verzamelaars
****

Gebabbel voor de echte verzamelaars
Neil Young: Sugar Mountain-Live At Canterbury House 1968. Reprise/Warner.

Gebabbel voor de echte verzamelaars
Vooruitlopend op de box met archiefmateriaal die hij voor 2009 beloofd heeft, verschijnt er al weer een ‘klassiek’ concert van Neil Young apart op cd. Het betreft hier een optreden uit 1968, een half jaar nadat Young Buffolo Springfield verliet, en twee maanden voordat zijn eerste soloplaat zou verschijnen. Historisch natuurlijk een zeer belangrijk concert, want Young moest zijn nieuwe muzikale koers nog helemaal gaan uitvinden. En liedjes uit zijn prille dagen als Sugar Mountain en The Old Laughing Lady zingt hij prachtig. Curieus zijn ook de vertolkingen van de Buffalo Springfield-nummers Expecting To Fly en Nowadays Clancy Can’t Even Sing. Maar van de 23 tracks zijn er tien compleet gevuld met gebabbel, wat het luisterplezier niet echt ten goede komt. Voor de echte verzamelaars dus.

Kanye West heeft een nieuw speeltje
***

Kanye West heeft een nieuw speeltje
Kanye West: 808’s & Heartbreak. Roc-A-Fella/Universal.

Kanye West heeft een nieuw speeltje
Rare plaat, die nieuwe Kanye West. Rappen doet hij er niet op, wel zingen, meestal door zijn nieuwe speeltje, de auto-tune (kennen we nog van de hit Believe van Cher). De begeleiding is ook vooral elektronisch en nogal kaal. Toch is het bij vlagen wel boeiend wat West neerzet. De liedjes gaan merendeels over het verlies van zijn moeder, vorig jaar november. En de single Love Lockdown en openingsnummer Say You Will zijn ijzersterk. Geen doorsnee hiphop, wel spannende popnummers. Maar halverwege heb je die auto-tune wel gehoord en dan komt ook de redding van Lil’ Wayne te laat om deze plaat tot meer dan half geslaagd te maken.

Q-tip mist de aansluiting
***

Q-tip mist de aansluiting
Q-Tip: The Renaissance. Universal.

Q-tip mist de aansluiting
Fijn om Q-Tip, de warmst gebekte rapper van allemaal, weer terug te horen. Tien jaar na zijn solodebuut klinkt degene die met zijn A Tribe Called Quest een paar van de beste hiphopplaten ooit maakte, weer vertrouwd. Hij krijgt wat hulp van bijvoorbeeld D’Angelo, Norah Jones en Raphael Saadiq, zonder dat ze al te veel uit Q-Tips schaduw treden. Het klinkt allemaal best lekker, en relaxed, precies zoals we Q-Tip graag horen, maar ook nergens meer dan dat. Het is noch een grootse comeback, noch een faliekante mislukking. De hiphopwereld is niet meer dezelfde als tien jaar geleden, en Q-Tip lijkt niet echt bij machte er aansluiting bij te vinden dan wel er tegen in verzet te gaan. Hij had toch een keuze moeten maken. Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden