pop

*****..

BIJ RAMPSPOED OP HAAR BEST
Jill Scott: The Real Thing. Words And Sounds Vol. 3. Hidden Beach/Universal.

BIJ RAMPSPOED OP HAAR BEST
Rond 2000 golden Angie Stone, Erykah Badu en Jill Scott als de koninginnen van de ‘nu-soul’. Vreemd dus, dat Scotts derde album The Real Thing hier zo geruisloos verschijnt en aanvankelijk alleen als importtitel te koop was. Ze is nog populair genoeg, zou je zeggen: haar concerten in Amsterdam (23 en 24 november) waren in een wip uitverkocht.

BIJ RAMPSPOED OP HAAR BEST
Het is nog een erg goede plaat ook. Scott is misschien wel de beste soulzangeres van nu, haar muziek is door de jazzy inslag nét even anders dan de rest en ze schrijft veel betere teksten dan haar collega’s. Scott kan over seks zingen op een manier die werkelijk sexy is (Crown Royal), en dat kan niet van elke souldame worden gezegd.

BIJ RAMPSPOED OP HAAR BEST
Net als bijvoorbeeld Mary J. Blige is Jill Scott op haar best in tijden van persoonlijke rampspoed. Op The Real Thing verwerkt ze haar echtscheiding nu eens briesend van woede (Hate On Me), dan weer klein en breekbaar. Meeslepende plaat, zelfs zonder pakkende single.

OPRAH WINFREY-GELEUTER
*****

OPRAH WINFREY-GELEUTER
Angie Stone: The Art Of Love And War. Stax/Universal.

OPRAH WINFREY-GELEUTER
Dat Jill Scott de concurrentie met The Real Thing ruim achter zich laat, zegt ook veel over de recente platen van Erykah Badu en Angie Stone. Die twee zijn namelijk behoorlijk de weg kwijt, de laatste jaren.

OPRAH WINFREY-GELEUTER
Op Stone Love (2004) verruilde Stone de volwassen, vrij pure soul van haar eerste twee albums voor een geluid dat nadrukkelijk lonkte naar een jong R & B-publiek. Op The Art Of Love And War, haar vierde, trekt ze die lijn helaas door. Dat betekent: lelijke, plastic beats en met overbodig R & B-gejodel dichtgesmeerde composities, die bovendien niet beklijven.

OPRAH WINFREY-GELEUTER
Nog erger zijn de teksten, waarin Stone meermalen verzandt in modieus Oprah Winfrey-geleuter (Happy Being Me). Triest dat dit werkje op het beroemde, heropgerichte Stax-label mocht verschijnen.

DANSVLOERSTAMPERS
*****

DANSVLOERSTAMPERS
Róisín Murphy: Overpowered. EMI.

DANSVLOERSTAMPERS
Toch niet echt blijven hangen, dat arty-farty, door Matthew Herbert geproduceerde solodebuut Ruby Blue (2005) van Róisín Murphy, de nu 34-jarige Ierse zangeres die elf jaar lang de stem van het duo Moloko was.

DANSVLOERSTAMPERS
Dat vond ze zelf kennelijk ook, want op de opvolger Overpowered keert ze feitelijk terug naar de funky dancepop waarmee Moloko succesvol was: popmuziek van een laag soortelijk gewicht, maar wel erg aanstekelijk. De tracks zijn stuk voor stuk beter dan die op Madonna’s Confessions On A Dancefloor en het brutale drankorgel Murphy zorgt er ook wel voor dat ze nooit zo glad klinkt als, pakweg, Sophie Ellis-Bextor. Met deze collectie dansvloerstampers kroont de flamboyante Murphy zich tot pop queen van 2007.

GEEN MEMORABELE LIEDJES
*****

GEEN MEMORABELE LIEDJES
Ray Davies: Working Man’s Café. V2.

GEEN MEMORABELE LIEDJES
‘Mijn volgende album wordt mijn eerste echt persoonlijke plaat’, zei Ray Davies in de Volkskrant bij het verschijnen van Other People’s Lives (2006). Welnu, aan de muziek op Working Man’s Café kun je horen dat Davies de laatste jaren veel in het zuiden van de VS verbleef, maar wezenlijk anders lijkt hij het verder niet te hebben aangepakt.

GEEN MEMORABELE LIEDJES
Er staan geen grove mislukkingen op, Davies zingt goed en had hoorbaar schik in het maken van het album, maar toch kun je een gevoel van lichte teleurstelling niet onderdrukken. Wat ontbreekt, is een werkelijk memorabel liedje, dat je over een paar maanden nog wel eens zult neuriën.

GEEN MEMORABELE LIEDJES
Nu resteert het idee dat het beste Ray Davies-liedje van 2007 op het nieuwe album van Babyshambles staat, Delivery heet en werd geschreven door Pete Doherty.

GEEN MEMORABELE LIEDJES
Menno Pot

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden