pop

FUTLOZE DISCO VAN TIMBERLAKE..

**

Justin Timberlake: Futuresex/Lovesounds. Jive/Sony BMG.

Justified, het vier jaar geleden verschenen debuutalbum van Justin Timberlake is een perfecte popplaat in de allerbeste Michael-Jacksontraditie. Zoals Jackson eind jaren zeventig, begin jaren tachtig samen met producer Quincy Jones het ultieme discogeluid neerzette op de platen Off The Wall en Thriller, deed Timberlake het in 2002 met het producersduo The Neptunes.

Neptune Pharrell Williams heeft wel eens gezegd dat de liedjes op Justified door hen gecomponeerd zijn met Jackson in het achterhoofd. Justin Timberlake hoefde alleen maar de rol van de onttroonde ‘King of Pop’ in te nemen. Daarmee geef je Timberlake wellicht te weinig eer. Maar dat hij zonder The Neptunes een stuk minder opwindend klinkt, is evident. Futuresex/Lovesounds is wel een heel slap aftreksel van alles wat Justified zo opwindend maakte. Producer Timbaland tekende voor het geluid dat vooral veilig klinkt, de composities zijn veel vlakker met aan het eind een paar eindeloos doorzanikende ballads.

Niet Jackson maar Prince lijkt model te hebben gestaan voor de liedjes, maar de gilletjes en productionele trucjes werken bij Prince zelf nog altijd beter dan bij Timberlake, die hier niet meer te bieden heeft dan een futloos disco-derivaat.

LEUK FRIS KLINKENDE ZANG

***

Peter Bjorn And John: Writer’s Block. Wichita/V2.

Naast Crazy van Gnarls Barkley en Smile van Lily Allen is de leukste single deze zomer Young Folks van Peter Bjorn And John. Dit Zweedse trio bracht in eigen land al twee platen uit voordat eind juli hun Writer’s Block verscheen. En hoewel het inmiddels ook door de radio opgepikte Young Folks met dat gefloten wijsje dat je maar niet uit je hoofd krijgt, het prijsnummer is, mag de hele plaat er wezen.

Afwisselende pop die heen weer schiet van country naar electro en psychedelica. Elk liedje heeft zijn eigen sfeer, en wordt gedragen door een sterke melodie en leuke fris klinkende meerstemmige zang. De toon is licht, pretentieloos en erg plezierig. Zonder dat je precies weet wat je er nu iedere keer naar doet grijpen, blijkt Writer’s Block een plaat waar onverwacht veel van te genieten valt.

PANISCH MAAR PUNTIG

***

The Long Winters: Putting The Days To Bed. Munich.

Minstens zo plezierig klinken de Long Winters op hun derde album. Zanger/gitarist John Roderick heeft dat panische in zijn stem van een Wayne Coyne (Flaming Lips), maar zijn liedjes zijn veel puntiger. Putting The Days To Bed is een traditionele powerpop-plaat met de melodische rijkdom van de Posies en de passie van een Buffalo Tom. De plaat heeft het in zich om net zo’n doorbraak te forceren als die andere Amerikaanse college radio-favorieten van weleer: My Morning Jacket en Death Cab For Cutie. De liedjes zijn coherenter dan op eerdere platen, en The Long Winters klinken ook meer als band dan als de begeleiders van solozanger John Roderick. De spanning wordt niet het hele album vastgehouden, maar zeker de eerste helft behoort tot de betere Amerikaanse gitaarpop van dit moment.

DE BESTE PLATEN VÓÓR DE ROEM

***

R.E.M.: And I Feel Fine*The Best Of The IRS Years 1982-1987. EMI.

De beste Amerikaanse gitaarpop van de jaren tachtig staat verzameld op deze compilatie die de periode omvat van voor de wereldwijde doorbraak van R.E.M. Hun grootste hits (Losing My Religion, Everybody Hurts) zouden begin jaren negentig komen, maar misschien wel hun beste platen maakten ze midden jaren tachtig. Deze dubbel-cd laat een uitputtende keuze uit hun eerste jaren voor het label I.R.S. horen. Een perfecte eerste cd en een iets minder urgente verzameling bandfavorieten en live-opnamen maken dit tot een ideaal instapmoment in het oeuvre van R.E.M. .

Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden