pop

*****..

BEHOORLIJK SAMENHANGEND
Babyshambles: Shotters Nation. Parlophone/EMI.

BEHOORLIJK SAMENHANGEND
Toen het Engelse Babyshambles in mei 2006 een onthutsend optreden in het Amsterdamse Paradiso verzorgde, leek de kans dat er ooit een fatsoenlijke tweede plaat zou komen nog kleiner dan de kans dat zanger en societyjunk Pete Doherty zijn 30ste verjaardag zou halen. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit: Doherty (28) is aan het opkrabbelen en waar het Babyshambles-debuut Down In Albion (2005) alleen een aanrader was voor ramptoeristen, is opvolger Shotters Nation een behoorlijk samenhangende en genietbare popplaat met enkele sprankelende momenten, zoals de Kinks-pastiche Delivery.

BEHOORLIJK SAMENHANGEND
Het stadium van de amorfe flauwekul (There She Goes) is hij nog niet helemaal voorbij, Babyshambles haalt het nog altijd niet bij zijn vorige band The Libertines en zijn teksten heeft hij zo te horen in een avond op een bierviltje gekrabbeld, maar laat het gezegd zijn: Shotters Nation is in orde, en niet alleen omdat we het niet meer van Pete Doherty verwacht hadden.

ONGEWOON BLIJMOEDIG
*****

ONGEWOON BLIJMOEDIG
Jack Peñate: Matinée. XL/V2.

ONGEWOON BLIJMOEDIG
Engelse tieners en begintwintigers die de Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys en Maxïmo Park alweer beu zijn, wenden zich de laatste tijd massaal tot singer/songwriters als Kate Nash en Jamie T. Jack Peñate (Spaanse vader, vandaar) is afkomstig uit dezelfde Londense scene en schrijft in wezen hetzelfde soort grootstedelijke adolescentenliedjes. Peñates ongewoon blijmoedige geluid (een soort akoestische mix van ska en skiffle, met hier en daar een knipoog naar Badly Drawn Boy) werkt beslist aanstekelijk, zeker in de beste liedjes, zoals Learning Lines en Spit At Stars, dat als single al een grote Engelse zomerhit was.

ONGEWOON BLIJMOEDIG
Bij een songschrijver die zo nadrukkelijk luchtig wil zijn, liggen vluchtigheid en zoetsappigheid (My Yvonne) op de loer, alsmede het gevaar dat zijn faam kortstondig zal blijken. Het maakt Jack Peñate, voor nu, niet minder sympathiek, al was het maar vanwege zijn leuke dansjes op het podium.

VOOR WIE EEN UURTJE STIL KAN ZIJN
*****

VOOR WIE EEN UURTJE STIL KAN ZIJN
Lucky Fonz III: Life Is Short. PIAS.

VOOR WIE EEN UURTJE STIL KAN ZIJN
Met een in eigen beheer uitgebracht, titelloos debuutalbum, een Noorderslag-optreden en een zege in de categorie singer/songwriter van de Grote Prijs van Nederland trok Lucky Fonz III (echte naam: Otto Wichers) al de nodige aandacht, maar voor zijn eerste album op een landelijk platenlabel, Life Is Short, verdient de vanuit Amsterdam opererende muzikant pas écht een pluim. De veertien liedjes roepen vooral vergelijkingen op met uiteenlopende Amerikaanse songschrijvers. Ze zijn soms stemmig als Bonnie ‘Prince’ Billy, soms gevat als Randy Newman, dan weer onnadrukkelijk melodieus als Ron Sexsmith en soms alle drie tegelijk.

VOOR WIE EEN UURTJE STIL KAN ZIJN
Knap hoe Lucky Fonz III het ambacht van ouderwetse bard in ere herstelt, en dat in een land dat van oudsher moeite heeft om bij stille concerten de kaken een uurtje op elkaar te houden. Eén van de prijzen die hij op zijn naam schreef, heet de ‘Hou-je-kop-Luisterpop’-trofee, dus wie weet brengt hij een ommekeer teweeg.

GEJAAGDE GITAARROCK
*****

GEJAAGDE GITAARROCK
The Horse Company: The Horse Company. Goomah/Bertus.

GEJAAGDE GITAARROCK
Omdat het nooit te laat is een mooie plaat te ontdekken, en omdat soms het kwartje pas valt wanneer je een band live hebt zien spelen, wijzen we op het bestaan van de Zwolse band The Horse Company, die enkele maanden geleden even titelloos als geruisloos debuteerde.

GEJAAGDE GITAARROCK
De twaalf goed geschreven songs op het debuutalbum vallen veelal in de categorie ‘rockende americana’. Twee prima zangers en een dosis gejaagde gitaarrock à la Buffalo Tom doen de rest. Wie The Horse Company gratis wil zien optreden, kan morgen (tijdens de Popronde) terecht in café De Stad in Utrecht.Menno Pot

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden