pop

GEVOEL VAN GELUKZALIGHEID..

****Belle And Sebastian: The Life Pursuit. Rough Trade/Konkurrent.

Muzikaal rijker en tekstueel minder persoonlijk, zo laat zich de reeksplaten van het Schotse Belle And Sebastian duiden, die verscheen sinds hunnog altijd beste album If You're Feeling Sinister uit 1996. Voorman StuartMurdoch ruilt zijn typisch omfloerste zang nog wel eens in voor een watkrachtiger, onbezonnen geluid en zijn band is per album zelfverzekerdergaan klinken.

Hun vorige plaat Dear Catastrophe Waitress (2003) was een bonteverzameling opgewekte liedjes waarin diverse popgenres tot een zomersgeheel werden gesmeed. Sixties pop, northern soul en glamrock bepalen hetgeluid op de opvolger: het muzikaal minder drukke The Life Pursuit. Deplaat is de meest luchtige en opgewekte uit hun loopbaan, en muzikaalmisschien wel de meest onontkoombare.

Het spelplezier straalt van de nummers af. Stuart Murdoch zit al eenpaar jaar lekker in zijn vel, en het gevoel van gelukzaligheid dat hij metzijn band in liedjes als Another Sunny Day (dichter bij The Smiths zijn zenooit gekomen) en Funny Little Frog weet op te roepen, is nog altijd uniek.

Maar echt geraakt word je dit keer niet, vooral omdat Murdoch het er alstekstschrijver een beetje bij laat zitten. Een titel als The Blues AreStill Blue is beneden zijn stand, en Song For Sunshine is ook muzikaal eenvan de mindere. Het kost The Life Pursuit een vijfde ster.

VEELBELOVENDE WARME STEM

***Charlie Dée: Where Do Girls Come From. PIAS.

Het debuutalbum van de Nederlandse Charlie Dée opent ijzersterk, metliedjes die rechtvaardigen dat ze nogal eens vergeleken wordt met dekanonnen onder de vrouwelijke singer/songschrijvers: Joni Mitchell, RickieLee Jones en Carole King. Charlie Dée (1977) heeft een prettige, warme envooral natuurlijke stem. Maar Where Do Girls Come From blijkt niet zo goedals de eerste liedjes beloven. Mindere composities en een misplaatste cover verbreken de betovering. Voor haar versie van Joan Armatradings Rosiezet Dée een wat al te stoere stem op. Maar veelbelovend is het zeker, enal is het veel te prematuur Dée met de groten uit het genre tevergelijken: liefhebbers van Katie Melua op zoek naar iets meer avontuurzullen zich aan dit debuut geen buil vallen.

KNIPOOG NAAR FOLK EN GOSPEL

***Jenny Lewis With The Watson Twins: Rabbit Fur Coat. RoughTrade/Konkurrent.

De Amerikaanse Jenny Lewis zingt in het country-pop combo Rilo Kiley,dat in Nederland nog nauwelijks is aangeslagen. Samen met het blankegospelduo The Watson Twins heeft ze een erg leuke plaat gemaakt, metliedjes die nadrukkelijk knipogen naar folk, gospel en country.

Lewis heeft een lekker doorleefde stem, te rauw voor Nashville maar tebraaf voor onversneden rock 'n' roll. Ze klopte voor dit album aan bijConor Oberst die met Bright Eyes eveneens de grenzen van de americanaonderzoekt. Samen met Ben Gibbard (Death Cab For Cutie) levert Oberst eenbijdrage aan de fijne cover Handle With Care, eind jaren tachtig een hitvan de Traveling Wilburys. Dat dit tevens een van de sterkste liedjes is,wijst meteen op het manco van de plaat: het wat vlakke songmateriaal. Hetontbreekt de plaat aan echt beklijvende songs.

MARY J. BLIGE ZET EEN KEEL OP

**Mary J. Blige: The Breakthrough. Geffen/Universal.

Fijn dat het met Mary J. Blige's privéleven voor de wind gaat, maarjammer voor de liefhebbers van haar r & b is het wel. Van alle r & bdames die in de jaren negentig opdoken, kon niemand zo soulvol en oprechtsmachten als deze New Yorkse. Nu ze niets meer te smachten heeft, blijfter van haar muziek weinig meer over. Gebrek aan focus, gebrek aan goedesongs, een overdaad aan gemakzuchtige samples maken de titel van de plaatThe Breakthrough per liedje ongeloofwaardiger. Dieptepunt is One, van enhier met U2. Blige zet hier een keel op zo aanstellerig als we zelfs MariahCarey zelden horen.

Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden